Funderar du på att skaffa elbil och en laddbox? Smartare laddboxar för tvåvägsladdning är på väg – som kan sänka din elförbrukning i hemmet och stabilisera elnätet.
Mycket talar för att elbilar som kan dela med sig av ström till elnätet är på väg att bli en ny standard i branschen. Bland annat har Volkswagen lovat att de snart ska ha funktionen inbyggd i sina elbilar.
Tanken med tvåvägsladdning är att elbilar ska kunna lagra energi i sina batterier när det finns ett elöverskott och sedan dela med sig av ström till elnätet när de inte behöver den själva. På det sättet kan de hjälpa till att avlasta elnätet vid hög belastning.
Rent praktiskt kan systemet fungera så att elbilsägaren laddar sina batterier under nätterna när elpriset ofta är lågt, för att sedan sälja tillbaka el under dagarna när priset och efterfrågan är högre. Om tekniken byggs ut i stor skala kan det komma att få stor betydelse för elnätet.
Med den här tekniken, även kallad V2G, kan elbilar också användas som kraftreserv för enskilda hus vid strömavbrott, användas som energikällor ”off-grid” eller för att ladda andra elbilar.
Elke Temme, chef för affärsområdet laddning och energi på Volkswagen har i en intervju med Dagens industri sagt att tvåvägsladdning blir aktuellt på marknaden inom ett eller två år. Förutom ny mjukvara i bilen kommer kunderna att behöva en speciell laddbox.
Möjligheten att kunna ladda åt båda håll har funnits länge, men hittills har endast få modeller som Nissan Leaf erbjudit det. Det är nu på väg att förändras. Även Tesla säger sig vilja införa tekniken i framtiden. Att Volkswagen vill erbjuda V2G i kommande modeller kan innebära att tekniken slår igenom på allvar.
Enligt Pär Möller, chef för Eon E-mobility Norden, är V2G på många sätt ingången till en spännande teknologiomställning i skarven mellan energisektorn och elbilarna. Samtidigt understryker han att vi inte bör lägga för stor vikt vid den intelligenta teknikens alla teoretiska möjligheter.
– Det är ingen himmelsvid skillnad på nyttovärdet mellan V2G och vanlig smart laddning, säger Pär Möller till Tidningen Energi.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det
loggar du in här
.