Du har liksom många andra borgerliga politiker under de senaste åren beskrivit flygskatten som en straffskatt och något som står i vägen för klimatsmartare flyg. Nu går du till val på att behålla regeringens flygskatt. Vad har hänt?
– Jag har blivit präglad av mina erfarenheter av skogsbränderna i somras. Jag har släkt och familj i Härjedalen och stod i skogen under min semester för att hjälpa till att släcka bränder. Jag fick nästan mitt föräldrahem uppbränt. Även om man inte kan koppla det direkt till klimatförändringarna så påminner det om att extremväder och torka är problem som vi kommer få se i Europa allt mer. Det har nått mig ännu mer och därför går jag som enskild personvalskandidat till omval på att vi måste ha både Liberalernas förslag – som att försöka införa differentierade landningsavgifter så att man betalar mindre om man nu skulle blanda in biobränslen – och regeringens flygskatt.
Du har nyligen jämfört fortsatt flygande med fortsatt rökande, hur menar du?
– Att säga till en person som har lungcancer att den personen ska fortsätta röka i ett antal decennier till och sedan kommer vi att hitta en lösning framöver – det är lite den retoriken som finns i den svenska debatten om flygskatten, att vi ska ta tag i det här, men det kommer sedan. Det kommer ny teknik sedan, det kommer biobränslen sedan. Och jag tror inte att det räcker.
Alliansen går till val på att slopa flygskatten inom några månader och din partiledare säger att "Det är utsläppen vi ska bekämpa, inte resandet i sig", medan du twittrade i måndags: "Klart att vi måste flyga mindre! Allt annat är greenwashing." Menar du att alliansen och Jan Björklund ägnar sig åt greenwashing?
– Nej, men en del företrädare för borgerliga partier har gjort uttalanden som inte överensstämmer med verkligheten.