– Det här mejlet var så kränkande och provocerande i sitt tilltal och sin uppmaning. Det gav intrycket att jag skulle sjunka i deras aktning om jag inte tankade mer. Men jag tankar utifrån mina behov och tycker att det är ansvarlöst att uppmana kunder att öka sin konsumtion av fossila bränslen.
– Jag strävar tvärtom efter att köra min dieseldrivna bil så lite som möjligt tills jag får möjlighet att köpa en elbil och bryr mig inte om att tanka mer för att få en gratis kaffe, säger Ragnar Åstrand, som är pensionerad läkare och behöver bilen för att kunna ta sig till och från fritidshuset.
Efterlyser större ansvar
Just kaffet är en produkt Circle K gör stor affär av. Det är både regnskogscertifierat och ekologiskt.
– Det är inget fel att tänka hållbart kring kaffe, men det känns ändå som att företaget med den sortens insatser håller verksamhetens egentliga syfte – att få folk att tanka så mycket som möjligt – i bakgrunden. Det blir en form av greenwashing, säger han.
Circle K är ett drivmedelsföretag. Är det inte naturligt att de försöker öka försäljningen av drivmedel?
– Jo, men min ideologi ligger i linje med hur det fungerar på Systembolaget. De säljer också hälsovådliga produkter, men de propsar inte på att man ska köpa så mycket som möjligt. Även drivmedelsbolagen borde ta det ansvaret gentemot kunderna, miljön och klimatet, säger Ragnar Åstrand, som är kund hos Circle K sedan många år.
– Det smärtar mig att de tar till såna här metoder. Det skulle kunna få mig att byta mack, säger han.
Undvikande svar från Circle K
Maria Philipson är chef för kommunikation och marknadsföring på Circle K i Sverige. Hon säger till Dagens ETC att Circle K:s ”lojalitetsprogram är för dem som behöver röra sig på väg”.
– Vi vill såklart att när man ändå ska tanka så ska man tanka hos oss. Men jag ska absolut se över hur vi uttrycker oss i den kommunikation du hänvisar till, säger hon.
Borde drivmedelsbolag, i likhet med Systembolaget, låta bli att uppmuntra till ökad konsumtion av drivmedel som ger klimatutsläpp?
– Vi gör mycket för att Sverige ska bli ett fossilfritt land och är i nuläget det ledande drivmedelsbolaget som säljer förnybara alternativ.
Men tycker ni att drivmedelsbolag generellt borde ta större ansvar för att inte uppmuntra konsumtion av skadliga produkter? Även förnybara bränslen ger ju växthusgasutsläpp.
– Oavsett vilken motor våra kunders bilar drivs av så har vi de drivmedelsprodukter som finns tillgängliga på marknaden. Jag beklagar om vår text i e-postmeddelandet tolkats på annat sätt och jag ska se till att justera det direkt.
Ni framhåller gärna ert ekologiska kaffe, men uppmuntrar utsläpp av klimatgaser, vilket kan uppfattas som greenwashing. Vad säger du om det?
– Vi gör allt vi kan för att ligga i framkant vad gäller alla produktkategorier vi erbjuder. Jag önskar kunden [Ragnar Åstrand, reds anm.] varmt välkommen till oss igen så att vi får visa hela vårt utbud, säger Maria Philipson.