Julen är här. Det betyder att mängder av paket har fraktats kors och tvärs över världen för att nå fram till granen i tid. För varje år beställs allt fler produkter digitalt, drivna av förenklad online-shopping och snabbare leveranser.
Många av leveranserna står den växande e-handelsjätten Amazon för. Bolaget skickar årligen omkring sex miljarder paket över jorden och handeln exploderar inför julhelgen.
Vilket är det verkliga priset för denna masskonsumtion?
– Amazons hela affärsmodell bygger på att förstöra vår planet. Fast de försöker dölja det för sina konsumenter, säger företagets före detta medarbetare Maren Costa.
När hon började arbeta på Amazon 2002 var det en online-bokhandel, där kontorspersonalen hjälpte lagerarbetarna att packa försändelser innan jul. När hon slutade 2021 hade Amazon en och en halv miljon anställda och grundaren Jeff Bezos var världens näst rikaste person.
Vi behöver friktion och avstånd mellan oss själva och det vi köper– vi måste göra det svårare att handla.
”Trodde att jag gjorde bra saker”
Maren Costa var en av företagets mest framstående huvuddesigners. Hon arbetade sida vid sida med Jeff Bezos och ansvarade för internationella lanseringar. Hon kammade hem åtminstone 14 patent (“Jag vet inte exakt hur många. Det är inget att skryta om.”) Hon utformade Amazons hemsida samt den kassafria matbutikskedjan Amazon go.
Hon tjänade pengar, massor av pengar.
– Men jag trodde att jag gjorde bra saker. Att kunna handla mat klockan elva på kvällen var fantastiskt för en hårt arbetande förälder som mig. Allt som behövs är ett klick på hemsidan. Eller så kan man besöka en Amazon go-butik och slippa kassor och köer. Jag såg det som min stora bedrift, att ha gjort Amazon mer tillgängligt och befriat kunderna från all väntan, säger Maren Costa.
Hon fortsätter:
– Nu inser jag att det var ett misstag. Det är just väntan vi behöver. Vi behöver friktion och avstånd mellan oss själva och det vi köper– vi måste göra det svårare att handla.
Vi träffas hemma hos henne i Amazons hemstad Seattle. Hon tar med mig till sin systers hus på andra sidan vägen. Maren Costa har lovat att ta in posten under systerns semester. Utanför dörren står två kartonger staplade ovanpå varandra.
Maren Costa himlar med ögonen.
– Hoppas de inte är från Amazon. Jag försöker ju få folk att sluta handla där men… ”I fucking miss it”. Ett enda klick och så kommer varan, det är så himla skönt.
Saken var den att han hade slutat lyssna på folk omkring sig. Han hade förändrats.
När Jeff Bezos började förändras
Efter några år i bolaget började den snabba expansionen av Amazon, mängden leveranser och förpackningsmaterial att skava hos Maren Costa. Hon bestämde sig för att kolla upp företagets plan mot utsläpp och klimatpåverkan. Då insåg hon att det “inte fanns någon sådan att tala om”.
Först trodde hon att det här med miljö och klimat helt enkelt var en blind fläck hos företagets chefer. Hon gjorde det hon brukade göra: mejlade Jeff Bezos. Under sin karriär hade hon tagit många diskussioner med honom, varav hon vunnit de flesta enligt henne själv.
– Jag tänkte att jag bara skulle behöva förklara och att han skulle lyssna. Saken var den att han hade slutat lyssna på folk omkring sig. Han hade förändrats, jag tror det hände någon gång kring 2016.
Vändpunkten kom under ett afterwork med några tjejkompisar från Maren Costas forna liv (hon hade studerat ekofeminism på universitetet och var aktivist som ung). En av hennes vänner började pressa Maren Costa om Amazons miljöpåverkan och villkor för lagerarbetare. “Hur kan du fortsätta jobba där när du vet om allt detta?”, frågade vännen. Maren Costa kände hur hon blev gråtfärdig medan hon letade efter svaren.
– Den kvällen bestämde jag mig för att det fick vara nog: antingen säger jag upp mig eller så agerar jag.
Skapade protestlista – fick sparken
Maren Costa och kollegan Emily Cunningham började organisera en medarbetargrupp som senare skulle bli känd under namnet Amazon employees for climate justice (AECJ).
I december 2018 lämnade de in ett aktieägarförslag som krävde att Amazon skulle ta fram en plan för att minska sitt beroende av fossila bränslen. De skrev ett öppet brev som kritiserade företagets bristande klimatmedvetenhet, och snart hade det samlat över 8 700 underskrifter från Amazon-anställda. Maren Costa berättar stolt om hur de organiserade klimatdemonstrationer med tusentals medarbetare under 2019, där hon själv höll tal på kommunhusets trappa.
Jag trodde aldrig att vårt initiativ skulle få ett sådant genomslag.
Engagemanget ledde till att både Maren Costa och Emily Cunningham fick sparken i april 2020. Maren Costa minns att hon satt hemma i soffan när det hände, och hennes son i en fåtölj mitt emot.
– Han hörde samtalet och sa: “Mamma, blev du just sparkad på grund av den där klimatgrejen?” “Ja”, sa jag. Sedan frågade han om jag ångrade mig. “Nej, för jag gör det här för din skull”, sa jag.
Senare skulle den amerikanska arbetsdomstolen komma fram till att uppsägningen var olaglig. Fallet fick sådan uppmärksamhet att nio senatorer skrev under ett brev till Jeff Bezos med krav på Maren Costas återanställning.
– Folk ringde mig och bara: “Jag är så ledsen för vad som hänt!” och jag svarade: “Jag är jätteglad!”. Jag trodde aldrig att vårt initiativ skulle få ett sådant genomslag.
Koldioxidavtryck för allmän åsyn
Jeff Bezos besvarade aktieägarförslaget genom att bland annat utlova tio miljarder dollar av sin egen förmögenhet för att bekämpa den globala upphettningen. I september 2019 lanserade Amazon ett historiskt klimatåtagande. “The Climate Pledge” innehöll löften om att all verksamhet skulle drivas med förnybar energi till år 2030, och vara helt koldioxidneutral till år 2040.
Amazon stoltserar med att ha hållit sina löften. Enligt 2024 års hållbarhetsrapport har företaget, hela sju år före deadline, uppnått målet att driva all sin verksamhet med förnybar energi.
Amazons egna klimataktivister kallar rapporten för missvisande. I samband med att den släpptes publicerade AECJ en egen rapport: “Burns trust – The Amazon unsustainability report". I denna hävdas att mängden förnybar energi i företagets verksamhet i själva verket ligger på 22 procent. I sina beräkningar har Amazon inte inkluderat utsläpp från tredjepartsleverantörer, vilka står för mer än hälften av försäljningen, påpekar rapportens författare.
Maren Costa ägnar idag all tid åt sitt klimatengagemang, bland annat genom föreläsningar och konsultarbete åt start-up-företag. Just nu tar hon emot "tusentals mail varje dag" efter att ha medverkade i dokumentären ”Köp nu: Hur vi luras att handla”, som nyligen hade premiär på Netflix.
Hon har en hälsning till dem som valt att handla julklappar på Amazon:
– Ha inte dåligt samvete. Sanningen är att konsumenter har liten möjlighet att påverka Amazon – det krävs hundratusentals för att företaget ska bry sig. Det är därför jag fokuserar på att organisera de anställda. Då krävs det inte lika många människor för att få till en förändring. Vi kan bygga koalitioner och agera tillsammans. Och det fungerar!
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.