I reklam från bland annat Visit Sweden och Clarion hotel framställs Sverige och Norden som svalt och behagligt, i kontrast till klassiska turismtål där klimatkrisen lett till att värre värmeböljor.
Dagens ETC
”Coolcation” spås bli en allt större resetrend när turister väljer svalare resmål för att undkomma farlig extremhetta. Det statliga bolaget Visit Sweden är en av aktörerna som använder sig av begreppet för att locka turister till Sverige.
Strategin möter kritik: ”Ren dumkapitalism.”
Maria Sandmon
Text
Trendspanare inom resebranschen har lanserat ett nytt begrepp: ”coolcation”. Det handlar om hur bland annat Skandinavien lyfts upp som en allt större turistdestination i takt med att klimatkrisen förvärras och många platser i världen upplever temperaturer som gränsar till vad våra kroppar klarar.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Maria Sandmon
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.