Hoppa till innehållet

Klimatkris

Kritik mot Visit Swedens ”coolcation”-strategi

I reklam från bland annat Visit Sweden och Clarion hotel framställs Sverige och Norden som svalt och behagligt, i kontrast till klassiska turismtål där klimatkrisen lett till att värre värmeböljor.

I reklam från bland annat Visit Sweden och Clarion hotel framställs Sverige och Norden som svalt och behagligt, i kontrast till klassiska turismtål där klimatkrisen lett till att värre värmeböljor.

Bild: Skärmdumpar, Achilleas Chiras/TT

Dagens ETC

”Coolcation” spås bli en allt större resetrend när turister väljer svalare resmål för att undkomma farlig extremhetta. Det statliga bolaget Visit Sweden är en av aktörerna som använder sig av begreppet för att locka turister till Sverige.

Strategin möter kritik: ”Ren dumkapitalism.”

Trendspanare inom resebranschen har lanserat ett nytt begrepp: ”coolcation”. Det handlar om hur bland annat Skandinavien lyfts upp som en allt större turistdestination i takt med att klimatkrisen förvärras och många platser i världen upplever temperaturer som gränsar till vad våra kroppar klarar.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.