Bakgrunden till expansionen är att pandemin nu tycks ha släppt sitt grepp över åtminstone Sverige och att efterfrågan på flygresor därför förväntas öka igen.
– Vi hälsar Skåneflyg och Västflyg varmt välkomna till Bromma. Vi är naturligtvis glada över att tillgängligheten återigen stärks mellan regionerna och att flygbolagen ser möjligheter på marknaden och vågar satsa. I slutet av mars återstartar också direkttrafik till Helsingfors från Bromma. När nu restriktionerna lättar och efterfrågan ökar så bäddar det för ett ökat resande och det stärkta linjeutbudet blir ett positivt tillskott, säger Gunnar Boijsen, flygplatschef på Bromma Stockholm Airport, i ett pressmeddelande.
Vad Naturskyddsföreningen tycker om detta är inte svårt att räkna ut.
– Det är förstås en utveckling som går i helt fel riktning. Flyget kommer att behöva minska ännu mer, särskilt på sträckor där det finns goda alternativ. För dessa destinationer finns ju till exempel tåg som tar fyra, fem timmar, säger Kristina Östman, tillförordnad chef på Naturskyddsföreningens klimat- och juridikavdelning.
Fossilfritt långt borta
Swedavia tar i sitt pressmeddelande upp klimatet och poängterar att de sedan många år bedriver ett ”ambitiöst hållbarhetsarbete”, att samtliga tio flygplatser i egen drift nådde noll fossila utsläpp från egen verksamhet vid utgången av 2021 och att alla resenärer som flyger från en av de egna flygplatserna erbjuds att ”köpa biobränsle för hela eller delar av resan”. Även Västflyg skriver på sin hemsida att de så snart tekniken tillåter kommer att gå över till fossilfria flygningar.
Det är dock tveksamt om biobränslen någonsin kommer att kunna bli den klimatlösning som Swedavia via sitt erbjudande till resenärerna hoppas på. Orsaken stavas tillgång och efterfrågan. Dessutom är biobränsle som klimatlösning kraftigt ifrågasatt av delar av forskarrörelsen och miljörörelsen.
– För det första är Västflygs löfte om att gå över till fossilfria flygningar så snart det går ett ganska vagt sådant. Vem som helst kan ju säga att så fort tekniken tillåter så ska vi göra si eller så. Och vad gäller hållbara biobränslen vet vi att de är väldigt begränsade och att de därför kommer att behövas där de gör mest nytta och alternativ saknas. Där ingår inte kortväga inrikesflyg. Istället bör de användas till mer långväga flyg, till sjöfarten och till den tunga vägtrafiken, säger Kristina Östman.
Vad tycker du om att Swedavia erbjuder resenärer att lägga på en slant för biobränsle för ”hela eller delar av resan”?
– Det blir nåt slags klimatkompensation som inte ens klimatkompenserar. Biobränslen har inte negativa utsläpp.