Hoppa till innehållet

Flyg

Kraschlandning för ”det gröna” flygbränslet

Är biobränsle en del av den gröna omställningen eller ett hinder för den?

Är biobränsle en del av den gröna omställningen eller ett hinder för den?

Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Dagens ETC

Jättesatsningar på grönt flygplansbränsle har använts som argument för att vi kan fortsätta flyga trots klimatkris.

Nu dör flera projekt innan de börjat leverera.

Svenska Långsele-fabriken är bara ett i raden av exempel.

I september lanserade den svenska flygbranschen sin storslagna nya färdplan: inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och det är främst grönt flygbränsle som ska ta oss dit. Även EU har höjt sina hållbarhetsambitioner för flyget. 2025 ska två procent av allt flygbränsle som lagras på EU:s flygplatser vara vad som kallas för hållbart. 2050 ska andelen ha gått upp till 70 procent.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Relaterade artiklar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.