– Studien är ytterligare ett underlag som motiverar städerna att inrätta miljözoner för att förbättra luften i stadskärnorna för att minska de negativa hälsoeffekterna och klara miljömålet Frisk luft, säger Leif Holmberg, chef för Luftenheten på Naturvårdsverket, i ett pressmeddelande.
Gäller från 2020
Från 2020 får kommunerna möjlighet att inför miljözoner i städerna i tre olika klasser. I den strängaste zonen tillåts bara miljöbilar. Hittills är det dock bara Stockholm som sagt tydligt ja till att införa miljözoner. När DN ställde frågan om att införa zonerna till 50 kommuner sa en övervägande majoritet nej trots att många av dem inte klarar att uppfylla miljökvalitetsnormerna.
Bland dem finns såväl mindre städer på landsbygd som storstadskommuner. Södertälje är en av de städer där utsläppen är för höga men den rödgröna majoriteten har inga planer på att inför miljözoner i nuläget.
– Problemet med Södertälje är att vi har kanalen som en barriär som delar staden. Det finns inga alternativa vägar att ta och skulle vi införa miljözoner skulle det bli en jätteomväg. Frågan är om det verkligen blir miljönytta om man gör så, säger Emilia Petersson (MP), ordförande i tekniska nämnden i Södertälje kommun.
Västerbottniska Skellefteå kommun klarar inte heller miljökvalitetsnormerna men det är motortrafiklederna som är det stora problemet, inte stadsgatorna. Därför skulle inte miljözoner fungera, hävdar Evelina Fahlesson (S), ordförande i Bygg- och miljönämnden i Skellefteå.
– E4 passerar rakt genom staden och då lämpar det sig inte att ha en miljözon där. Problemen finns inte i en avgränsad del av centrum. Vi har diskuterat zonerna tidigare men de passar inte i vår stad, säger hon.
”Dieselförbud”
I Sundsvall försökte Liberalerna göra en lokal valfråga av miljözonerna som de också kallar ”dieselförbud”, men utan framgång. Socialdemokraterna som styr i koalition med C och V tycker likadant som oppositionspartierna: några miljözoner ska staden inte ha.
Kommunalrådet Peder Björk (S) skriver dock i en debattartikel i Sundsvalls tidning att han har förståelse för att regeringen ger kommunerna möjlighet att införa zonerna.
”Samtidigt förstår vi den frustration som många dieselbilägare nu känner. Att politiker från flera olika partier, särskilt tydligt under den borgerliga regeringen 2006–2014, valde att benämna dieselbilar som miljöbilar gjorde att många valde att köpa en dieselbil. Att bara några år senare börja diskutera olika former av förbud riskerar såklart att påverka människors vardag”, skriver han i Sundsvalls tidning.