BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Enligt Göteborgs stads beräkningar så hade de sparat 40 ton koldioxidutsläpp per år, om policyn hade följts.
– Vi skulle komma en bit på vägen genom att leva efter de krav vi faktiskt har i dag, men för att klara till exempel 1,5-gradersmålet så skulle vi behöva gå ännu längre än de krav som vi uppenbarligen inte klarar av att leva upp till i dag. Det är en slags tvåstegsraket, säger Fredrik Högberg.
Stått stilla för flyget
Göteborgs stads utsläpp av växthusgaser har sjunkit när det gäller transport med bil och totala utsläpp från stadens fordon. Sedan 2010 har exempelvis antal ton utsläpp av koldioxid-ekvivalenter från de som kör privat bil i tjänsten halverats, men utsläppen från flygresor har i princip stått helt stilla. Fredrik Högberg ser att kommunen kan påverka utsläpp från bilresor i tjänsten, genom att exempelvis köpa el- eller gas-bilar, och köpa in färre bilar så de anställda i stället är hänvisade till kollektivtrafiken eller cykel. Men när det gäller flyget så ser det annorlunda ut.
– Staden äger inga flygplan, så den påverkan organisationen kan göra är bara att inte flyga, man kan inte påverka tekniken. Det finns kanske en öppning när det gäller att köpa till mer fossilfritt bränsle, men det måste tittas på mer juridiskt. Dessutom finns det mycket lite biobränsle för flyget i dag och potentialen är begränsad, säger han.
Leva upp till Parisavtalet
Fredrik Högberg har varit med i framtagandet av de 83 åtgärder som presenterades för miljö- och klimatnämnden i mitten av februari. De redogör för hur Göteborg kan göra sitt för att Sverige ska kunna leva upp till Parisavtalets mål om att den globala uppvärmingen ska begränsas till 1,5 grader. Nämnden återremitterade utredningen till förvaltningen och konstaterade att utredningen inte ”är i mål riktigt än, utredningen är fortfarande i ett stadie som inte ger det verktyg nämnden efterfrågar”. Exakt vad det betyder i praktiken är ännu lite oklart.
Vill se skärpning
Miljöpartiets kommunalråd Ulf Kamne säger att de just nu arbetar politiskt med att få igenom en skärpning av policyn för tjänsteresor.
– Det har blivit smärtsamt tydligt att resepolicyn inte följs fullt ut. Det är självklart ett problem och något som jag tycker är mycket viktigt att styra upp. Personligen skulle jag också gärna se en skärpning av arbetet med klimatväxlingen, alltså där flygresor debiteras extra och pengar används för klimatsmarta insatser, och även en skärpning av själva resepolicyn.
I 1,5-gradersutredningen står det klart att Göteborgs stad måste ta krafttag när det gäller flygandet. Det gäller både för att kunna nå Parisavtalets mål och för det egna målet som står beskrivet i stadens klimatstrategiska program, nämligen att göteborgarnas klimatpåverkan från flyg ska minska med 20 procent från 2012 till 2030. Miljöpolicyn gäller nämligen bara stadens anställda, men även privatflygandet måste minska, enligt utredningen. En av de föreslagna åtgärderna är att ”sluta genomföra flygfrämjande satsningar och göra det mer attraktivt för göteborgarna att semestra i närområdet”. I dag så satsar Göteborgs stad pengar på marknadsföring som främjar flygandet, enligt Fredrik Högberg.
Borås eller Shanghai
– Man skulle kunna hävda att det är bra att turister kommer till Göteborg och spenderar sina pengar, som kommer skattebetalarna till godo. Men ur ett klimatperspektiv så kan turisterna lika gärna komma från Borås som från Shanghai. Vi tror att man kan främja besöksnäringen, utan att samtidigt främja flygresandet.