Black Friday är över. Men den som köpt något, och ångrat sig, kan i många fall fortfarande returnera varan. Det finns dock skäl att tänka till en extra gång. Ny forskning visar att återförsäljare ofta hellre förstör än återbrukar de returnerade varorna.
Adam Daver
Den som har shoppat under rea-helgen Black Friday och som nu funderar på att returnera varorna, kan få anledning att fundera lite extra. En ny studie visar att risken är stor för att produkten skickas direkt till tippen.
– Många kanske tror att om man returnerar en vara så kommer den att användas eller göras redo för försäljning, men det är inte alls säkert. Logistiken i att göra i ordning en tillbakalämnad vara för försäljning är mycket svårare och mer komplicerad än vad många tror, säger Carl Dalhammar, docent vid Internationella miljöinstitutet vid Lunds Universitet.
Carl Dalhammar har tillsammans med tre andra forskare vid Lunds Universitet undersökt fenomenet ”produktförstöring”. Begreppet syftar på för varor som slängs utan att någonsin ha använts – ett sätt för återförsäljare att hantera kundreturer och osålda produkter.
Antalet returer ökar
Framförallt har forskarna fokuserat på de två klimatbelastande branscherna kläder och elektronik. Bara klädindustrin står för omkring tio procent av de globala koldioxidutsläppen. En av slutsatserna i studien är att tillverkare och återförsäljare hellre slänger returnerade – och oanvända – produkter än gör dem redo för återförsäljning. Helt enkelt för att det är billigare.
– Varorna i sig är billiga. Samtidigt är logistiken, transporten och framförallt arbetskraften dyr. Det är dyrt för återförsäljarna att ta tillbaka till exempel returnerade kläder till butikshyllan, för de måste såklart kolla om någon har haft plagget på sig och så vidare. Då är det helt enkelt billigare att slänga det. Det är såklart ett otroligt slöseri på både resurssidan och klimatsidan, säger han.
Bara i år beräknas returnerade kläder och elektronik till ett värde av 228 miljarder kronor slängas i EU. Det är en siffra som motsvarar mer än hela Cyperns BNP för år 2020. Samtidigt fortsätter e-handeln att öka, och med den antalet returer. Nästan en fjärdedel av allt som köps online i Sverige skickas tillbaka till återförsäljaren.
”Behöver bli mer radikala”
Ett annan förklaring till att nya och oanvända kläder och elektronikprylar hamnar på tippen är överproduktion. Även i det fallet är det pengarna som styr.
– I återförsäljarnas ögon är det värsta som kan hända att kunden inte hittar det den vill ha. Då är det billigare att överproducera kläder på sweatshops i Asien och på så sätt se till att produkten alltid finns i lager. Kläderna som inte säljs hamnar sen i många fall på deponier och slängs, säger Carl Dalhammar.
Vi har låst fast oss vid ett system och en ohållbar affärsmodell som är helt orimlig.
Ett sätt att komma tillrätta med problemet skulle kunna vara att ställa krav på att produkter ska vara slitstarka och ha lång levnadstid. På så sätt drivs både priset och kvalitén upp. Ett annat förslag är att helt och hållet förbjuda gratis returer, säger Carl Dalhammar.
– Vi kan behöva vara lite mer radikala, för vi har låst fast oss vid ett system och en ohållbar affärsmodell som är helt orimlig, säger han.
Finns det något sätt att veta om en retur kommer att slängas eller återbrukas?
– Det är klart att om du har en dyrbar produkt som en mobiltelefon så är det troligt att den återbrukas på något sätt. Men det finns inga garantier för det heller, jag hade inte räknat med det. Men konsumenten kan göra väldigt mycket annat. De kan satsa på kvalitet och att till exempel inte bara jämföra priser, utan också garantier.