Det är första gången i historien som ett företag hamnar i en rättsprocess över frågan om vilseledande hållbarhetsreklam. Det är organisationen Fossielvrij NL som står bakom stämningsansökan mot flygbolaget KLM. Klimatorganisationen stöttas även av juridiska ombud från organisationerna Client Earth och Reclaime Fossielvrij.
Organisationerna kräver att KLM stoppar annonserna som påstår att det går att resa för "en mer hållbar framtid" genom kampanjen "CO2Zero" samt deras klimatkompenserade produkter. Det kan exempelvis handla om att kunder kan kompensera för sin andel av utsläppen genom ett trädplanteringspaket eller att de betalar extra för alternativa bränslen. Fossielvrij NL menar att dessa inte har den funktion KLM säljer in, det vill säga tar bort de skador som åsamkas av flyget. Enligt organisationen bör KLM även vara tydligare i sin marknadsföring om flygets klimatförstörande effekter och att flygresor måste begränsas.
– Hållbart flygande finns inte. Att flyga är en av de de snabbaste sätten att hetta upp jorden, och de lösningar som KLM erbjuder är oförmögna för att förhindra detta. KLM:s marknadsföring vilseleder resenärer och distraherar från det brådskande behovet av att minska flygtrafiken, säger Hiske Arts, kampanjansvarig på Fossielvrij NL i ett pressmeddelande.
I april påpekade nederländska etiska kommissionen för reklam, motsvarande Konsumentverket i Sverige, att KLM:s reklam om ett koldioxidneutralt flyg var vilseledande. KLM gjorde efter det några mindre justeringar av texterna i reklamen men har kvar kampanjen CO2Zero.
– KLM:s budskap till konsumenten förblir detsamma: för en liten peng kan man köpa bort sina klimatskador och med det fortsätter KLM att strö sand i våra ögon, säger Hiske Arts.
Dagens ETC tog beslut om att ta bort fossil reklam i tidningenn 2019. Efter det har The Guardian följt efter och flera politiska partier i Sverige, Frankrike och Nederländerna har även lyft frågan. I Amsterdam har man gjort slag i saken och förbjudit fossil reklam i alla tunnelbanor och tunnelbaneperronger.