Klimatriksdagen kräver ett förbud mot reklam för alla former av varor och tjänster från företag som framställer, producerar eller distribuerar bränslen baserat helt eller delvis på fossil råvara.
– Även reklamlandskapet måste förändras för att vi ska nå klimatmålen, säger Hannah Nilsson, en av motionärerna.
Reklam är ett effektivt verktyg för att förändra våra beteenden, forma konsumtionsmönster samt etablera och upprätthålla normer i samhället. Idag har fossil reklam fritt spelrum och motverkar därför den snabba omställning som behövs, menar klimatriksdagen.
– Därför kräver vi ett nationellt reklamförbud för fossilberoende varor och tjänster, med undantag för kollektivtrafik, förklarar Hannah Nilsson.
Anledningen till att införa förbudet tycker Hannah Nilsson är uppenbar.
– Luftföroreningar som orsakas av fossil förbränning dödar fler människor än rökning globalt. Klimatkrisen drabbar även miljontals människor. Ett fossilreklamförbud är alltså logiskt av klimat-, miljö- och hälsoskäl.
Hon menar att de sammanlänkade kriserna för den biologiska mångfalden och klimatet kräver djupgående förändringar av våra produktionssystem och konsumtionsmönster, vilket innebär att vi måste tänka om och anpassa våra livsstilar.
– Det krävs att fler av oss vänder ryggen till den ohållbart konsumtionsbaserade livsstil som till stor del skapas och upprätthålls av dagens reklam.
För att tillräckligt snabbt kunna göra denna livsavgörande omställning av samhället och underlätta för politik som kan ta oss dit, behöver efterfrågan på de produkter och tjänster som orsakar växthusgaser och utsläpp minska, menar klimatriksdagen.
– Dagligen möts vi av tusentals reklambudskap, varav många uppmanar oss till att konsumera fossilberoende varor eller tjänster, såsom flygresor eller fossildrivna bilar. Det är orimligt att det är tillåtet att genomföra denna typ av miljöskadliga reklam mitt under en klimatkris, säger Hannah Nilsson.
Klimatriksdagen hävdar att så länge vi matas med fossilreklam kommer konsumtionen av fossila bränslen att uppfattas som det normala – och den omställning som alla pratar om upplevas som en omöjlighet att genomföra i praktiken.
– Konsekvenserna av missvisande reklam och greenwashing är omfattande – och oacceptabla! Trots detta har staten lämnat fältet fritt för en stor del av företagens greenwashing och det går fritt att ljuga om miljö och klimat i reklam idag utan större konsekvenser. Det är dags att ändra denna ohållbara ordning, säger Hannah Nilsson.
Hon menar att en lagändring är motiverad, både utifrån generationsmålet ”ett löfte till framtida generationer om frisk luft, hälsosamma miljöer och rika miljöupplevelser, som ska vägleda Sveriges miljöpolitik) och de svenska klimatmålen.
– All lagstiftning innebär definitioner och gränsdragningar. Men begreppet ”fossilreklam” är inte svårare att definiera juridiskt än de många andra områden inom marknadsföring och kommunikation som redan idag är reglerade med särskild lagstiftning, till exempel tobak och alkohol.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det
loggar du in här
.