Totalt satsar partiet 19,5 miljarder kronor på utgiftspost 20, där en stor del av miljöbudgeten ryms. Det är bara 640 miljoner mer än regeringen och en minskning med 3,6 miljarder, eller 15 procent, jämfört med 2022. Det här väcker kritik från både forskare och miljöorganisationer.
Annelie Andersson, chef för staben för analys och påverkan vid Naturskyddsföreningen, säger att hon hade förväntat sig mer av Socialdemokraterna. Om inte en större satsning jämfört med nuvarande budget, så åtminstone bibehållna nivåer.
– I det här läget är det oerhört allvarligt att Socialdemokraterna backar. Det sänder signalen att partiet inte tar krisen på allvar. De gör på det stora hela bara mindre justeringar av liggande budgetförslag, och det är klart att det är extra problematiskt att det största partiet i oppositionen inte visar större ambitioner, säger Annelie Andersson.
”Det blir en mindre volym”
I samband med onsdagens presskonferens påtalade Dagens ETC att det i reda pengar inte är så stor skillnad mellan regeringens och S satsningar på klimat och undrade om det därför inte finns ett glapp mellan retorik och praktik.
– Det är sant att det blir en mindre volym. Men vi gör också ett strukturellt drag här, som vi tror är väldigt betydelsefullt när vi går in och förändrar rot-systemet. Det är ett väldigt stort system som kan leda till att människor prioriterar energibesparingsåtgärder de kommande åren. Det är en effektiv åtgärd som är bra för den enskildes plånbok, energisystemet, marknadspriserna och klimatet, svarade Mikael Damberg, Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson och den som presenterade budgeten.
Slopad elbilsbonus
Ett återinfört stöd till energieffektivisering i flerbostadshus, ett reformerat rot-system och mer pengar till skydd av värdefull natur hör till miljö- och klimatsatsningarna i S-budgeten.
En budgetpost som – i likhet med den nya regeringens prioriteringar – har försvunnit helt är klimatbonusen till bilar med låg klimatpåverkan. Att regeringen med kort varsel slopade den så kallade elbilsbonusen har kritiserats hårt av övriga oppositionspartier men också miljöorganisationer, experter och företrädare för bilindustrin. Beslutet kommer, anser kritikerna, bromsa omställningen av fordonsflottan i en tid när vi behöver gasa på rejält om vi ska ha en chans att nå klimatmålen för transportsektorn.
”Långt ifrån tillräckligt”
I ett mejl till Dagens ETC skriver Socialdemokraternas pressavdelning: ”Försäljning av laddhybrider och el-bilar har ökat så mycket att det är tid att fasa ut klimatbonusen så att mer resurser kan satsas på andra åtgärder som rör elektrifiering av fordonsflottan. Däremot är vi beredda att titta på stöd för om man exempelvis hyr eller leasar en elbil.”
Trots en 15-procentig minskning av klimatbudgeten jämfört med 2022, framhåller Socialdemokraterna i mejlsvaret att ”partiet satsar 640 miljoner mer på klimatet än den högerkonservativa regeringen”. Det är enligt Annelie Andersson på Naturskyddsföreningen bara en marginell höjning – och långt ifrån tillräckligt.
– På totalen finns det viktiga åtgärder i budgetmotionen. De lägger fram egna förslag om gratis kollektivtrafik för unga och avvisar bland annat regeringens och Sverigedemokraternas förslag om att skrota den sänkta momsen för reparationer. Men det är ganska små saker i sammanhanget. För att öka på omställningen på det sätt som krävs, nej då är det här långt ifrån tillräckligt.
”Väldigt allvarligt”
Maria Wolrath-Söderberg forskar om klimatargumentation vid Södertörns högskola och är med i forskarnätverket Researchers’ Desk, som bland annat har analyserat hur väl riksdagspartiernas politik lever upp till klimatmålen. Hon säger att det finns ett stort glapp mellan vad forskningen säger krävs och vad politikerna faktiskt gör, när det kommer till miljö och klimat.
– Den nya regeringen har nedmonterat miljöpolitiken kraftigt, långt över mångas värsta farhågor. En återställning till den tidigare regeringens klimatpolitik vore förstås bättre än det vi nu ser framför oss. Samtidigt måste vi komma ihåg att S fick kraftig kritik från en mängd olika håll, inklusive Klimatpolitiska rådet, för den bristande nivån på åtgärder. Och något som fortfarande totalt lyser med sin frånvaro i budgeten är styrmedel som berör människors klimatskadliga livsstil. Det finns en slags beröringsskräck här och det är beklämmande att se, säger hon.
S är ju Sveriges största oppositionsparti idag. Hur allvarligt är det att inget av de stora partierna har en politik som lever upp till de mål vi förbundit oss till via exempelvis Parisavtalet?
– Det är väldigt allvarligt att glappet mellan vad forskningen säger krävs och vad politikerna gör är enormt. Det framkom även när vi i Researchers’ desk gjorde vår analys av partiernas politik inför valet. Då var det egentligen bara MP som hade en politik som kom i närheten av vad som krävs, medan S hamnade långt ner på listan.