Klimatkrisen tar allt större plats i amerikanska väderprognoser
Bild: Photobuay/Shutterstock.com
Dagens ETC
Amerikanernas tillit till vetenskap och de flesta medier sjunker. Samtidigt har meteorologer på lokala tv-stationer högt förtroende. Allt fler av dem tar chansen att prata om klimatkrisen med tittarna.
I slutet av maj var det högvatten vid Alabamas kust och Mexikanska golfen flödade in över en motorvägsträcka i kuststaden Mobile. På den lokala tv-stationen NBC-15 i Mobile satte meteorologen Alan Sealls händelserna i sitt sammanhang för tittarna.
– Havsnivåerna har stigit här de senaste 30–40 åren, så i sändningen betonade jag att problemen med översvämningar lär öka framöver på grund av klimatförändringarna, säger Alan Sealls till Dagens ETC.
Det är så han brukar göra, trots att Alabama är en av USA:s mest konservativa delstater där många är skeptiska till klimathotet.
– Min främsta uppgift är att leverera den dagliga väderprognosen, det är vad jag får betalt för. Men när det lokala vädret påverkas av klimatförändringarna försöker jag föra in klimataspekten i rapporteringen, säger Alan Sealls.
En politiserad fråga
Trots hårdare stormar, rekordtorka i västra USA och att vattnet sväljer allt mer av kusten i Södern är klimatkrisen en kontroversiell fråga i landet. Närmare en tredjedel av invånarna, cirka 77 miljoner människor, är inte alls oroade över klimatförändringarna, enligt en mätning från Yale-universitetet. Frågan är hårt politiserad. Republikaner är betydligt mindre benägna att vara bekymrade över klimatfrågan än Demokraternas väljare.
För drygt ett decennium sedan var även omkring hälften av USA:s tv-meteorologer mer eller mindre skeptiska till klimatförändringarna som fenomen, enligt mätningar.
Utbildar tv-meteorologer
År 2010 började organisationen Climate Central, bestående av forskare och journalister, försöka råda bot på problemet. De satte igång med att utbilda tv-meteorologer om klimatkrisen och förse dem med information, grafik och data som hjälper dem att rapportera om klimatkrisen ur ett lokalt perspektiv..
– Det har funnits en osäkerhet kring forskningen bland många tv-meteorologer, säger Bernadette Woods Placky, tidigare tv-meteorolog som numera arbetar för Climate Central.
Det har lämnat fältet öppet för desinformation om klimatfrågan, något som medier som tv-kanalen Fox News ägnat sig åt under lång tid. I höstas lanserades Fox Weather, en dygnet-runt-sänd väderkanal, som har kritiserats för att ignorera klimathotet i sin bevakning av extremväder. Samtidigt har klimatskeptiska aktörer som tankesmedjan Heartland Institute aktivt riktat in sig på tv-meteorologer med desinformation om klimatet.
Ökad klimatmedvetenhet
Men sedan Climate Central började bearbeta tv-meteorologer har klimatmedvetenheten i gruppen ökat kraftigt. 80 procent av dem ser mänsklig aktivitet som främsta orsaken till den globala upphettningen, enligt en mätning från 2020. Antalet inslag där lokalt väder kopplas till klimatkrisen har ökat kraftigt.
– Tv-meteorologer jobbar i betydligt högre grad än tidigare med att förklara för tittarna hur klimatförändringarna påverkar dem och med att prata om åtgärder mot klimatkrisen, säger Bernadette Woods Placky.
Även Alan Sealls ser en förändring.
– Det brukade finnas en rädsla för att nämna klimatförändringarna under vädersändningarna på vissa tv-stationer, eftersom man var rädd för skäll från tittarna. Men det har blivit ovanligare.
Vädersändningar populära
Förtroendet för forskning och för de flesta nyhetsmedier sjunker i ett politiskt splittrat USA. Men förtroendet för lokala tv-meteorologer är högt, och samtidigt som tidningar bommar igen runt om i landet behåller lokala tv-stationer sitt grepp om tittarna och annonsintäkterna. Vädret är den främsta anledningen till att folk tittar på lokal-tv i USA.
– Tv-meteorologer är i en perfekt position att prata om klimatkrisen, säger Bernadette Woods Placky.
– De har antingen vetenskapsbakgrund eller är skickliga vetenskapskommunikatörer och de är vid klimatkrisens frontlinjer. Det är ju i första hand genom det lokala vädret som folk märker av klimatförändringarna, säger Bernadette Woods Placky.
Uppskattar informationen
Ju mer tittarna gillar en tv-meteorolog, desto större är chansen att de påverkas i positiv riktning av meteorologens diskussioner kring klimatet, visar en studie från Yale. Effekten var störst hos politiskt konservativa tittare.
Allan Sealls har en stark position bland tittarna i Alabama. Ett klipp där han pedagogiskt förklarade orkanen Irma 2017 blev viralt, och toppade besöksstatistiken på nätforumet Reddit. Att Alabama är en delstat med många klimatskeptiker är inget han märker av särskilt ofta.
– Det finns en mycket liten grupp tittare som blir sura när jag pratar om klimathotet, och som omedelbart drar in ett politiskt perspektiv när de kommenterar i sociala medier. Men majoriteten av tittarna är bara ute efter information och uppskattar att få den.