Tre gånger fler Kirunabor åker buss sedan kommunen gjorde kollektivtrafiken avgiftsfri. Frågan om nolltaxa är uppe på dagordningen i flera kommuner i landet.
Det var i mitten av 2011 som kommunen på försök började med nolltaxa i kollektivtrafiken. Resandet har ökat kraftigt, från 120 000 resor år 2010 till 387 000 resor förra året och försöket har nu permanentats. Bakom förslaget låg Vänsterpartiet i Kiruna.
– Resultatet är helt otroligt, säger Niklas Sirén (V), vice ordförande i kommunstyrelsen i Kiruna.
– Vi vågade inte sätta upp någon siffra som mål. Det finns en väldigt stark bilkultur, det är glesbygd här och vi tänkte att Kirunaborna är djupt rotade i sin bilkörning. Vi blev glatt överraskade. Fler väljer att ställa bilen oftare.
Det enda kommuninvånarna behöver betala är ett kort för 100 kronor varje år. Den fria kollektivtrafiken gäller dock inte för turister och andra tillfälliga besökare. Däremot gäller kortet även för asylsökande och studerande från annan ort. Nolltaxan kostar 3,3 miljoner kronor per år.
– Det här har brutit en nedåtgående spiral för kollektivtrafiken. Tidigare gick det tomma bussar i parti och minut. Nu kommer det förväntningar på fler turer och linjer. Nästa steg är att bygga ut kollektivtrafiken, säger Niklas Sirén.
Försök i fler kommuner
Försök med nolltaxa har gjorts i flera andra kommuner, däribland Avesta, Örebro, Ockelbo, Trollhättan och Kristinehamn. I Avesta har bussresandet ökat med 80 procent sedan nolltaxa infördes sommaren 2012. Mer en än tredjedel av resorna har ersatt en tidigare bilresa, visar en undersökning beställd av Avesta kommun. I Örebro avbröts ett försök med nolltaxa i kollektivtrafiken 2006 efter ökad vandalisering på bussarna. Under 2013 drev initiativet Nolltaxa Örebro en kampanj för att samla in underskrifter för att få en folkomröstning om avgiftsfri kollektivtrafik. 12 500 underskrifter lämnades in, men 6 000 underkändes och det blev ingen folkomröstning. Landstingsrådet och socialdemokraten Jonas Karlsson säger till SVT att han tycker att nolltaxa är en ”i grunden dålig idé”:
– Vi tillhandahåller en tjänst som är väldigt prisvärd men det viktigaste för resenärerna är att de ska få en väl fungerande kollektivtrafik. Det är det som vi kommer att behöva lägga mer pengar på framöver.