Med 28 miljoner tillverkade och sålda bilar 2016 är Kina världens största bilmarknad. Att de nu tycks utreda en deadline för när sista fossilbilen ska få säljas är inget annat än ett revolutionerande beslut, enligt Mattias Goldmann, vd för gröna tankesmedjan Fores.
– Visserligen har vi vetat om att de är på väg ditåt, och egentligen grundas beslutet mer i en vilja att göra något åt luftkvaliteten än åt miljön, men för hela omställningen till fossilfri värld är det här helt klart en game changer, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Viktig signal
Även om ekonomiska hänsyn förmodligen också legat bakom det kinesiska beslutet – landet är en nettoimportör av bränslen, vilket inte är särskilt billigt med tanke på volymerna – är Mattias Goldmann övertygad om att det här kommer att sända en signal till resten av världen om vilka som leder omställningen och hur det ska gå till.
– Andra länder blickar inte längre åt EU. Det har rapporterats om att Storbritannien och Tyskland satt deadline för fossilbilar, men det är inga skarpa beslut de tagit. Inom EU går det ju inte att förbjuda en produkt på det sättet. Så Kinas beslut kommer att få otroligt stor betydelse i och med att andra kommer att följa efter.
– När världens största makt gör något betyder det att andra också får.
Vad betyder det här för oljeindustrin?
– Inte mycket så länge besluten är inriktade på personbilar. Dessa är ju på väg mot elektrifiering ändå. Så på ett sätt är deadlines, till exempel 2040, irrelevanta. Då är bilarna borta ändå. Det jag hoppas på är en spridningseffekt till lastbilar och flyg, som är det som oljeindustrin tänkt sig kommer att vara kvar under lång tid. Om dessa också blir elektrifierade kan det blir en game changer även för oljeindustrin.
Gruvdriften känslig
Direkt efter beskedet skuttade aktien upp för både batteritillverkare och leverantörer av mineraler och metaller som är nödvändiga för tillverkningen av elbilsbatterier.
– Det är kanske det enda orosmoln jag ser. Brytningen av nödvändiga ämnen, framför allt kobolt i Kongo, kan ju inte sägas vara annat än ohållbar. Så länge återvinningen till nya batterier inte kommit upp i volym och så länge arbetsförhållandena i gruvorna kan de negativa effekterna av detta bli ett väldigt allvarligt hinder för omställningen, säger Mattias Goldmann.