Hittills har 150 byråer och över 200 anställda inom pr-industrin skrivit under på villkoren i kampanjbrevet. Undertecknarna kommer från de flesta delar av världen: Europa, Nord- och Sydamerika, Australien och Asien.
”Ser sig som neutrala”
I kampanjen förbinder sig företagen att öppet redovisa hur stor andel av deras inkomster som kommer från sektorer med stor klimatpåverkan, så kallade ”high carbon clients” – medan enskilda individer som väljer att vara med lovar att inte ta uppdrag från fossilbränsleindustrin.
Till sådana klienter räknas utom fossilbränsleindustrin bland annat fossilbilar, flyg, stål, pappersmassa, vägtransporter och sjöfart, plast och petrokemi.
– En stor del av branschen berättar redan en ny historia om klimat- och miljökrisen. Det är ett arbete vi brinner för. Men alltför många byråer spelar fortfarande på bägge planhalvorna. De ser sig som neutrala och kampanjar för fossilbränsleindustrin ena dagen och för klimatlösningar nästa. Ett första steg mot förändring är ärlighet, att byråer berättar vem som betalar deras räkningar, säger Hannah Phang, marknadsföringschef på Futerra.
Varför är det viktigt att berätta?
– Pr-byråer bör i likhet med andra branscher rapportera sin klimatpåverkan. Vi måste respektera klimat-och miljövetenskapen precis som alla andra. Det slutliga målet är att kreativa talanger inte ska användas till förstörelse, säger Hannah Phang.
Tackar nej till fossila
Annabel Dunstan är vd och grundare till den brittiska pr-byrån Question & Retain, en av de första byråerna som anslöt sig till Futerras kampanj Creatives for climate. De tackar nej till uppdrag från företag som producerar kol, olja eller fossilgas.
– När det handlar om uppdrag från exempelvis tillverkare av fossilbilar och flygindustrin tittar vi närmare på vad de gör för att utvecklas i förnybar riktning. Det blir då en bedömning från fall till fall, säger Annabel Dunstan.
Hon menar att ställningstagandet påverkat affärerna positivt.
– Det ger positiv uppmärksamhet och skickar ett budskap att vi alla måste agera och göra uppoffringar för att undvika tipping point, säger Annabel Dunstan.
De största byråerna saknas
Sam Williams är delägare i den samhällsorienterade byrån Barley Communications i London.
– Efter att ha jobbat på större byråer som accepterade uppdrag vi inte var bekväma med, så visste vi när vi startade Barleys att vi ville fokusera på att göra skillnad på områden vi bryr oss om. Det innebär bland annat att vi inte accepterar uppdrag från kunder som främjar användningen av fossila bränslen.
– För oss är det inte bara rätt sak att göra, det är också riktigt ur affärsmässig synpunkt och innebär att vi aldrig hamnar i konflikt med kunder som jobbar hårt med hållbarhet i sina verksamheter, fortsätter Sam Williams.
Hon är glad att fler och fler byråer ansluter sig till kampanjen.
– Men det är en besvikelse att inte fler av de stora byråerna är med, säger hon.
Westander: ”Bra initiativ”
Den svenska pr-byrån Westander tackar liksom många andra byråer nej till uppdrag inom områden som vapen, spel och tobak – men även fossilindustrin kan få nej.
– Vi kan jobba med fossilföretag, under vissa förutsättningar. Vi hade till exempel ett långt samarbete med Statoil, men då handlade det bara om deras förnybara drivmedel.
Hur ser ni på förfrågningar från flyg- eller bilindustrin?
– Vi skulle inte ta uppdrag som gynnar bil- eller flygresandet generellt, men jobbar däremot gärna för att till exempel få fler att välja el- eller gasbil.
Westander är, till skillnad från många av konkurrenterna, öppna med vilka företag de lobbar för och vilka längre samarbeten företaget har.
Vad säger du om kampanjen Creatives for climate?
– Kampanjen är ett bra initiativ som ligger helt i linje med hur vi arbetar. Alla branscher borde se över hur de kan jobba för att minska klimatpåverkan. Hela samhället måste ju ställa om, säger Jessica Henryson.
Tackar ni ja till uppdrag från företag inom fossilbränsleindustrin?
Är det en bra idé att välja bort kunder av klimatskäl?
Tror ni att fler byråer kommer att välja bort fossila uppdrag?
Joachim Berntzon,
Vd på reklambyrån Berntzon Bylund
Allt beror på kund och situation. Vi skulle till exempel med all säkerhet tacka nej till en kolproducent men ja till ett uppdrag inom flygbranschen som ju primärt jobbar med att hjälpa folk förflytta sig.
Alla företag, oavsett bransch, bör noga fundera över vilka de vill göra affärer med. Men kanske är den här frågan så het nu att vissa aktörer frånsäger sig uppdrag av rädsla för att göra fel? Det vore i så fall synd. Många företag vill förändras och där kan vi inom pr och reklam vara med och hjälpa och påverka.
Helt säkert. Jag hoppas bara att vi inte går miste om en massa viktiga förändringsresor på grund av rädsla för att göra fel.
Magnus Tengby
Vd på reklambyrån Valentin Experience
Yes, vi tackar ja till sådana uppdrag om det är ett vettigt företag med schyssta värderingar. De flesta bolag idag har en hyfsat vettig miljöpolicy och strategi för miljön framöver. Har man inte det blir det svårt att överleva som företag i framtiden.
Andra företag får göra precis som de vill. Jag kan bara svara för mitt företag.
Det tror jag säkert. Vissa kommer att göra det för att de verkligen tror att det gör skillnad, andra för att de tror att det gynnar deras affärer i slutändan.
Adam Lichtneckert
Vd på pr-byrån More PR
Det görs alltid en etisk bedömning innan vi tackar ja, inte bara av miljöskäl. I teorin kan vi tacka ja till ett bolag inom exempelvis fordonsindustrin eller energibranschen, om deras ambition är att på något sätt påverka utvecklingen till det bättre.
En riktigt bra rådgivare kan ju också hjälpa uppdragsgivare att bli bättre inom exempelvis hållbarhet. Kan man inte och man som byrå känner att man säljer ut sig till värden man inte kan stå för är det bättre att tacka nej.
Ja, det går åt det hållet. Vi har ganska länge sett mindre aktörer ha detta som affärsidé men min bild är att även större mer etablerade aktörer nu tar ställning.
Jonas Blomster
Vd på reklambyrån Change the Agency
– Ja, vi jobbar med Volvo. Vi jobbar också med en skotillverkare som tillverkar skor av plast. Till skillnad från vad många tror har de här företagen ett stort hållbarhetsfokus och är medvetna om att de kan göra skillnad. Och det är roligare att vara en del av lösningen än att vara en del av problemet.
– Jag vet inte. Det känns smalt att tacka nej till fossilbränslebolag. Förutom bensin, olja och plast används råolja som ingrediens i bland annat däck, färger, kläder, parfymer, möbler och tandkräm.
– Ja, men bilden kommer att nyanseras, med en större gråskala vid bedömningen av uppdragsgivarna. Jag jobbar till exempel med Skanska och deras stora infrastrukturprojekt. De har målsättningen att vara klimatneutrala 2045. För att nå dit behöver de även kommunikation.