– Om man ska ta klimatforskningen på allvar, och hur den har översatts i Parisavtalet, är det självklart så att ingen sektor kan gå helt utan ekonomiska styrmedel och på så sätt tillåtas att inte täcka sina miljökostnader.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
I juni skickade regeringen förslaget om flygskatt på lagrådsremiss. Detta trots massiv kritik från Alliansen som hotar med en misstroendeförklaring om någon av regeringens skattehöjningar, däribland flygskatten, går igenom.
Men från vetenskapligt håll backas förslaget till fullo, berättar Johan Rockström.
– Det krävs en skatt för flyget, alldeles oavsett hur effektiv en skatt är, precis som det krävs en skatt på sjöfarten, på vår konsumtion av varor och på allt annat som ger utsläpp av växthusgaser. En flygskatt har därför ett hundraprocentigt vetenskapligt stöd, säger han till Effekt.
”Skickar en tydlig signal”
Om lagförslaget går igenom väntas flygbiljetterna från och med april nästa år kosta 80 kronor extra för flyg inrikes och inom EU, samt upp till 430 kronor extra för långflygningar. Johan Rockström tror att det finns en förståelse för flygskatten opinionsmässigt då många kommit att överge tron på att ”vissa sektorer kan subventioneras av planeten”.
Han tycker också att det är viktigt att börja med beteendeförändringar. För de som inte insett vikten av att minska utsläppen av växthusgaser skulle en flygskatt skicka en tydlig signal om att vi är påväg att fasa ut fossila energikällor. Oavsett hur stor utsläppsminskningen blir är det därför bra att gå vidare med förslaget, säger han till Effekt.
– Även om en flygskatt bara leder till en marginell minskning av utsläppen så är den lilla förändringen 100 procent bra, säger Johan Rockström till Effekt.
Johan Rockström satt under alliansregeringen som medlem i Miljöforskningsberedningen och i Framtidskommissionen. Under den rödgröna regeringen sitter han nu med i Vetenskapliga rådet för hållbar utveckling, samt även i Agenda 2030-delegationen.