– Efterfrågan på långresor med tåg har ökat explosionsartat. Sedan i höstas dränks vi i förfrågningar. Det kan bero på debatten om flygets stora koldioxidsutsläpp, säger Ivar Karlsson, delägare på Centralens resebyrå i Kalmar, som är specialiserade på utlandsresor med tåg.
Nattågen åter på gång
För ett par år sedan ville den tyska statliga järnvägen Deutsche Bahn (DB) lägga ner sina nattågslinjer genom Tyskland – något som oroade många tågresenärer. DB såg ingen lönsamhet i trafiken, men det gjorde Österrikes motsvarighet Österreichische Bundesbahnen, ÖBB. ÖBB tog över flera linjer och redan första året gick de med vinst.
– Ett skäl till framgången är att vi siktade in oss på linjer som passar in i vårt nätverk och att vi slog samman en del linjer, som exempelvis sträckan Hamburg-Zürich, säger Bernhard Rieder, presstalesperson på ÖBB.
Det är tur för oss svenskar att de nattågen finns kvar, konstaterar Ivar Karlsson.
– De ger ett avstamp ut i Europa med nattåg från Berlin och Hamburg, till Schweiz och Österrike och hela vägen ner till Rom, säger Ivar Karlsson.
Från Schweiz är det sedan enkelt att ta sig till Barcelona i Spanien, men där är det slut på nattresandet.
– Mellan de spanska städerna går det ruggigt snabba och fina snabbtåg. Det är samma sak i Frankrike, där flera nattåg lagts ner. Där åker du snabbtåg mellan Paris och Bordeaux på två timmar, Paris–Marseille tar tre timmar. Ska nattåg löna sig måste de gå långt till destinationer dit snabbtågen inte går.
Även Italien har fina snabbtåg och liksom i Spanien och Frankrike har de utklassat inrikesflyget, enligt Ivar Karlsson.
Dyrt eller billigt?
Den som däremot vill resa på Balkanhalvön bör ha mer tid och uppskatta upplevelser på vägen.
– Att resa med tåg till Aten är ingen drömsituation, men det pågår byggen och restaureringar av järnvägen på Balkan, så inom några år kommer det vara bättre där också, säger han.
Huruvida det är dyrt eller inte att åka tåg är inte helt lätt att svara på, menar han.
– Ibland är tåget förvånansvärt prisvärt, ibland inte. Ofta är Interrail det billigaste alternativet. Och barnfamiljer reser ofta billigt med tåg, säger han.
EU-parlamentariker Jakop Dalunde (MP), tar ofta nattåget, både i Sverige och i Europa. Han efterlyser ett smidigare bokningssystem för sammanhängande tågresor i Europa.
– Om det första tåget blir försenat måste man ha rätt till gratis ombokning av nästa tåg, även om det andra tåget drivs av en annan operatör.
Jakop Dalunde beklagar att många nattåg från Köpenhamn försvunnit.
– Många nattågslinjer har lagts ner till följd av lönsamhetsproblem, inte minst på grund av konkurrensen från flyget, säger han.
Det gäller särskilt förbindelser på tvären, i öst-västlig riktning.
Är det generellt mycket dyrare att ta tåget än flyget, när man lägger ihop alla kostnader?
– I många fall är prisskillnaden inte så stor som man tror, med tanke på att tåget tar en direkt till stadskärnan. Men tåget utsätts för orättvis konkurrens från flyg och vägtransport, vilket innebär att det ofta relativt sett kostar mer. Om flyget skulle betala för sin klimatpåverkan skulle tåget vara billigare, säger Jakop Dalunde.
Ivar Karlsson håller med.
– Det är svårt att få lönsamhet för fler nattåg så länge flygbränsle och internationella flygresor är momsbefriade. I Tyskland, som många svenskar passerar på väg ut i Europa, betalar tåget 19 procent i skatt och ska täcka sina kostnader fullt ut. Det är absurda orättvisor, säger Ivar Karlsson.
3 tågentusiaster om att resa i Sverige och Europa
Freja Vamborg, 35, klimatforskare, bor i Reading väster om London
– Jag tycker mycket om att åka tåg, inte bara för att jag är klimatforskare… Jag har rest i många europeiska länder med tåg. Hamburg, där jag bodde förut, är en perfekt utgångspunkt om man vill åka tåg i Europa. För några år sedan tog jag tåget från Hamburg till Moskva. Det gick smidigt med ett par byten.
– Däremot har möjligheten att åka nattåg från London till Hamburg försvunnit, så nu väntar en jobbig dagresa från tidig morgon till sen kväll när jag ska hälsa på vännerna.
– Det bästa med att åka tåg är att man får tid på sig att komma fram, man märker att man är på resa och träffar alltid folk att umgås med om man vill det.
Kerstin Edholm, 68, flyttade till Sunne från Jokkmokk för något år sedan
– Jag har alltid älskat att åka tåg, en tågresa kan vara ett äventyr i sig.
– Eftersom jag har åkt tåg sedan barnsben har jag sett en del förändringar på den svenska järnvägen, på både gott och ont. Idag tvingas till exempel den som bokar resa från Värmland norröver på nätet byta till nattåget i Stockholm, fast det vore lättare att byta i Hallsberg.
– Numera unnar vi oss att åka i första klass med egen dusch och toalett, men vi har varit med om igenfrusna toaletter och det kan vara ganska smutsigt. Med trevliga restaurangvagnar och högre standard tror jag fler skulle åka tåg.
Magnus Malmström, 52, miljöingenjör, bor i Uppsala
– Jag tågluffade i ungdomen och har fortsatt åka tåg sedan dess. Det är inte krångligt alls att ta tåget ut i Europa. Jag har bokat biljetter via olika resebyråer, och fått bra hjälp från dem många gånger. Man kan boka själv men då måste man vara lite om sig och kring sig.
– Klart att transportsättet går att utveckla, men på det stora hela ser jag bara fördelar med att åka tåg. Det är bekvämt och enkelt, du kan umgås och jobba medan du reser. Jämfört med att ha bil är det billigt också. 2013 räknade jag ut totalkostnaden för bilen jag hade då – 80 000 kronor per år. Det får man otroligt mycket tågresor för.