Hoppa till innehållet

Ekonomi

Inrikesflyget minskar – Sverige sticker ut i EU

Malmö Airport.

Malmö Airport.

Bild: Johan Nilsson/TT

Dagens ETC

Svenskarna flyger allt mindre inrikes.

Trenden syns på flera håll i Europa, men utvecklingen i Sverige sticker ut.

– Det är en rejäl minskning vi ser, säger Jean-Marie Skoglund på Trafikverket.

Pandemin fick flygandet att kraftigt bromsa in. Men för inrikesflyget i Sverige hade nedgången redan börjat.

Mellan 2018 och 2019 syntes ett stort tapp i antal passagerare som reste med flyg inom Sverige, enligt Jean-Marie Skoglund, flygmarknadsanalytiker på Trafikverket. Även utrikesflyget visade en minskning strax innan covid slog till.

– Man säger att pandemin bidrog till att flyget minskade, men vi kunde se de här nedgångarna för inrikesflyget redan hösten 2017, men de slog igenom 2018 och 2019, säger Skoglund.

Trend i Norden

Enligt statistik från Eurostat är det bara några få länder inom EU som har en större minskning än Sverige när det gäller resandet inrikes.

I Tyskland rör det sig om en minskning med 52 procent mellan 2017 och 2023. I Sverige minskade inrikesflyget med 41 procent under samma period.

"Sverige har den tredje största geografiska ytan i EU. Ändå ser vi en rejäl minskning här medan genomsnittet för hela EU är minus 5 procent", säger Jean-Marie Skoglund på Trafikverket. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Samma trend syns även bland våra nordiska grannar, även om nedgången inte varit lika stor som i Sverige.

I länder som Spanien, Italien och Portugal har antalet passagerare i stället ökat.

– Sverige har den tredje största geografiska ytan i EU. Ändå ser vi en rejäl minskning här medan genomsnittet för hela EU är minus fem procent, säger Jean-Marie Skoglund.

Varför syns då ett så stort tapp just i Sverige? Här spelar flera faktorer in. Under en lång tid har det saknats konkurrens på inrikesmarknaden med allt färre aktörer. Det leder i sin tur till högre biljettpriser, enligt Jean-Marie Skoglund. I exempelvis Spanien finns en större marknad kring lågprisflyget.

– Lågprisflyget är en stor förklaring till varför Spanien ökar inrikes. Vi har inte det i Sverige.

I Spanien har lågprisflyget en starkare ställning, en förklaring till att inrikesflyget i landet inte minskat, menar Jean-Marie Skoglund på Trafikverket. Arkivbild. Bild: Francisco Seco/AP/TT

Ett skifte

Skoglund pekar även på att näringslivet inte reser på samma sätt som tidigare. Det kan bland annat förklara att minskningen varit stor på flygplatserna i Malmö och Göteborg där många resor till Stockholm tidigare skedde över dagen.

Även flygets utsläpp och dess påverkan på miljön bidrar och har gjort att organisationer, kommuner och myndigheter infört olika policys för tjänsteresor – och det slår hårt mot inrikesflyget, påpekar Skoglund.

– Till detta har du ju också en allmän opinion, en oro över luftfartens klimatpåverkan.

Men samtidigt som svenskarna nobbar flyget inrikes drar man sig inte lika mycket för att boka semesterresor till destinationer utomlands. Utrikesflyget ökar, även om det är på en lägre nivå jämfört med före pandemin.

Förändring i antalet passagerare som flög inrikes 2023 jämfört med 2017 i några av de till ytan största länderna i Europa. Bild: Anders Humlebo/TT

Fakta: Kort om inrikesflyget i Sverige

Antalet passagerare på svenska flygplatser uppgick i fjol till 30,3 miljoner, något fler än året innan (29,8 miljoner).

Utrikesflyget ökade med 3,5 procent 2024, medan inrikesresandet minskade med drygt 9 procent.

Så många flög inrikes 2018-2024:

2024: 4,23 miljoner passagerare

2023: 4,66 miljoner passagerare

2022: 4,20 miljoner passagerare

2021: 2,21 miljoner passagerare

2020: 2,04 miljoner passagerare

2019: 6,98 miljoner passagerare

2018: 7,66 miljoner passagerare

Källa: Transportstyrelsen