Resultaten imponerar inte. Inte ett enda av företagen lever upp till sina klimatlöften enligt granskningen. Endast ett företag, det danska rederiet Maersk, bedömdes nå upp till en ”rimligt hög” nivå beträffande transparensen och samstämmigheten mellan löften och faktisk verksamhet. De flesta, elva stycken, hamnade på den lägsta nivån i den femgradiga skalan, däribland företag som BMW, Nestle, Unilever och Eon. På den lägsta nivån bedöms kopplingen mellan löften och verklighet vara ”väldigt låg”.
Tvivelaktiga metoder
Det enda svenska företaget i granskningen, möbeljätten Ikea, når bara en plats i den näst sämsta kategorin, tillsammans med företag som Google, Amazon och Volkswagen. Ikeas mål är att vara klimatpositiva till 2030. Klimatpositiv betyder enligt marknadsföringen att ”göra mer nytta än skada för miljön”.
Men enligt analysen kommer Ikeas klimatåtgärder bara att minska utsläppen med 15 procent till 2030. Resten av utsläppsminskningen ska enligt företaget uppnås genom oklara metoder för beräkning av kolinlagring i Ikea-möbler och utsläppsminskningar som kan ske när Ikea-kunder, exempelvis, köper solceller.
– När trycket på företagen att agera klimatvänligt ökar, blir det allt vanligare att deras ambitiöst klingande klimatpåståenden saknar substans, kommenterar rapportens huvudförfattare Thomas Day i ett pressmeddelande.
Globala klimatvärstingar
Företagens osanna och tvetydiga påståenden får betydande följder, enligt Gilles Dufrasne på Carbon Market Watch. Tillsammans står de 25 globala jättar som ingår i analysen för omkring fem procent av hela världens växthusgasutsläpp.
– Greenwashing är inte ett brott utan offer eftersom konsumenter och beslutsfattare luras att tro att företag gör allt de kan för att ta itu med sin klimatpåverkan, säger Gilles Dufrasne i pressmeddelandet.
Analysen visar att företagens netto noll-löften i realiteten bara uppgår till i genomsnitt 40 procent framtida utsläppsminskningar, ofta decennier bort.
– Världens största företag har ett stort ansvar att ta sig an utmaningen vi står inför. I dag misslyckas de med det, säger Gilles Dufrasne, som i rapporten bidragit med ett antal råd och rekommendationer till beslutsfattare för att minska företagens greenwashing. Bland annat anser han att företag idag inte ska tillåtas påstå att deras verksamheter är ”klimatneutrala” och att riktiga utsläppsminskningar från verksamheten ska rapporteras för sig och inte buntas ihop med åtgärder företaget betalar för på annat håll, som exempelvis klimatkompensation.