En kavalkad av färger och kreativa mönster är kännetecknande för det uppskattade barnklädesmärket Mixed Grill. Förra året ökade omsättningen med 100 procent, till två miljoner kronor, men trots att affärerna går bra väljer grundaren Joanna Lemnelius nu att pausa produktionen. Webbshoppen är stängd och för tillfället produceras inget nytt, berättar hon för nyhetssajten Breakit.
– Jag har försökt komma på ett sätt där vi kan vara del av en förändring till ett mer ansvarsfullt företagande, och insåg till slut att det krävs att vi stänger ner på riktigt för att kunna utveckla ett nytt arbetssätt.
Rötter i Gambia
Joanna Lemnelius har själv rötter i Gambia där barnkläderna produceras, och i augusti valde hon att flytta dit för att komma närmare produktionen. Att skapa jobb åt människor, men också att visa en annan än den vanliga schablonbilden av Västafrika, har varit två viktiga drivkrafter. Men det räcker inte för att fortsätta på samma bana, säger hon till Breakit.
– Det spelar ingen roll att vi försöker producera kläder på ett schysst sätt, eller använder oss av miljövänliga material, för vi bidrar ändå till en viss massproduktion. Förra året packade vi över 3000 beställningar vilket motsvarar 2 ton kläder. Den siffran var en ögonöppnare för mig.
”Fina reaktioner”
På Instagramkontot ”Mixed Grill Banjul”, där hon har berättat för sina följare om beslutet, har hon mötts av flera stöttande och peppande kommentarer.
”Du är grym som tänker på hållbar utveckling och ifrågasätter konsumtionssamhället. Du har min respekt och support!” och ”Så hoppingivande och sorgligt på samma gång” är några av kommentarerna.
– Jag har fått fina reaktioner och tror att många av mina kunder också genomgår förändringar i sin vardag. Så på något sätt känns det som att vi gör det här tillsammans, säger Joanna Lemnelius till Breakit.
Exakt i vilken form barnklädesmärket kommer att finnas kvar vet hon inte i nuläget.