Dagens ETC har granskat hur stort föredöme våra folkvalda riksdagspolitiker är i fråga om bilinnehav. Och betyget är – knappt godkänt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Genomsnittet för riksdagens bilpark är 162 gram koldioxid per kilometer. Det är marginellt lägre än de 165 gram CO2/km som en bilpark med motsvarande ålder – riksdagens bilar är i genomsnitt åtta år gamla – kan förväntas ha.
"Vi är ett landsbygdsparti"
Sett till parti, inklusive ledamöter utan bilinnehav, är Centerpartiet smutsigast. Hela 152 gram CO2/km släpper de ut, jämfört med 110 gram för hela riksdagen. Partiet har i snitt en bil per ledamot, vilket också är mest av alla riksdagspartier.
– Att vi har många bilar tror jag beror på att vi är ett landsbygdsparti. Många av oss bor på orter där det inte finns kollektivtrafik, säger Rickard Nordin (C), klimat- och energipolitisk talesperson.
Borde inte riksdagsledamöter som företräder Alliansens gröna röst föregå med gott exempel?
– Jag tycker att alla, oavsett partitillhörighet, ska hålla reda på sina bilinköp. Därför har C också tydliga förslag för hur man ska gynna miljövänliga bilar.
Speglar synen
Även SD ligger högt upp på utsläppslistan, och partiets företrädare har några av de smustigaste bilarna i hela riksdagen.
– Om man tittar på ledamöternas privata bilar kan det mycket väl vara så att det på något sätt speglar vår syn på frågan om fossila bränslen, säger Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesman för Sverigedemokraterna.
– Vi tror på teknisk utveckling i första hand, inte på miljöskatter och subventioner. Jag kan därför tänka mig att våra ledamöter inte känner att samvetet säger att de måste köpa en miljöbil, säger han.
Släpper ut mest
När det gäller själva fordonen visar Dagens ETC:s sammanställning att det är Liberalerna som är smutsigast. De nio riksdagsledamöter vars bilinnehav vi kunnat kartlägga släpper ut i genomsnitt 201 gram CO2/km.
– Jag kan ju inte svara för andras bilinnehav, men jag gissar att bilinnehavet är som hos gemene man. Själv har jag en gammal bil som gått 36 000 mil, så utsläppen för tillverkningen av den har jag kört in sedan länge, säger Lars Tysklind, miljöpolitisk talesperson (L).
– Jag har varit på väg att köpa en nyare miljöbil flera gånger men till slut har jag inte känt att språnget varit värt det. Ännu saknas infrastrukturen, till exempel laddstationer i flerfamiljshus.
Spikade miljömål
Att L:s smutsiga bilar skulle spegla ledamöternas syn på omställning värjer han sig emot. Lars Tysklind påminner om att han själv var med och spikade de svenska miljömålen i miljömålsberedningen.
– Folk prioriterar utifrån många faktorer. Jag är säker på att det ändras inom ett par år. 2020 kommer Volkswagen med en elbil som ska kunna gå 70 mil och kosta runt 370 000, ett pris som kommer att göra valet vid köp av ny bil ganska enkelt, bara laddinfrastrukturen är på plats.
En av de bästa i klassen – renast som parti, tredje renast avseende den egna bilparken – är Vänsterpartiet. Förstaplatsen kniper de tack vare ett snittutsläpp på 26 gram CO2/km för hela partiet. Allra renast bilar har dock MP, med endast 101 gram CO2/km .
Renaste bilen tillhör en miljöpartist, Janine Alm Eriksson, som äger riksdagens enda renodlade elbil.
Fotnot: På grund av sekretessregler har Dagens ETC inte kunnat få ut uppgifter från alla riksdagsledamöter. Dessa – totalt 12 stycken – har därför utelämnats från undersökningen.
Bilar som är äldre än 30 år har, på grund av veteranbilsklassning, också utelämnats.
Uppgifterna gäller endast bilar som är registrerade på riksdagsledamöterna själva, inte deras företag eller hushåll.