Hoppa till innehållet

Gröna frågan

Hur klimatsmart är det med snabbtåg?

Bild: Pasuwan/Shutterstock

Dagens ETC

Nu har ju den nya regeringen aviserat att man ska lägga ner projektet med snabbtåg, som initierats av den tidigare S-MP-regeringen.

Jag har funderat mycket över om alternativet snabbtåg verkligen är det bästa när det gäller majoritetens möjligheter att resa klimatsmart. Skulle det till exempel inte krävas oerhörda mängder med cement till banorna och för alla de broar som kan behövas? Är det inte bättre att lägga ner eller kraftigt reducera det kortare inrikesflyget via höjda biljettpriser, om nu tanken är att konkurrera med flyget? Det antal resande som kommer att ha glädje av de supersnabba tågen torde ju vara tämligen begränsat, med tanke på ganska få stoppställen på vägen, och kanske också priset – vilka kommer att ha råd? Däremot är det ju väldigt många pendlare som drabbas av problem med försenade eller inställda tåg på kortare sträckor lokalt på grund av det eftersatta underhållet av det befintliga nätet.

Hur resonerar dom/ni som är positiva till snabbtåg? frågar Birgitta Hallberg

Hej Birgitta, 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln