För tågentusiasten väntar en del spännande nyheter under 2025. Flera sträckor lanseras mellan Europas storstäder och nya nattågsvagnar bäddar för bättre sömn.
Samtidigt finns stora utmaningar – inte minst i Sverige där utvecklingen ligger efter.
Under 2025 kommer det bli lättare att åka tåg mellan flera stora städer i Europa. Och tågintresset ökar stadigt.
En som följer utvecklingen noga är Susanna Elfors, som startade Facebookgruppen ”Tågsemester” för tio år sedan. Idag har gruppen över 270 000 medlemmar som diskuterar bokningar och lägger ut bilder på allt från vackra gamla italienska tågstationer till turkosa sjöar i Kroatien.
En av de viktigaste nyheterna för svenska tågentusiaster är att Snälltåget kommer att köra ett direkttåg mellan Malmö och Österrike.
– Det finns ett stort intresse för hur man bokar tågsemestrar och det hålls till och med kurser i det, säger hon.
I år ser Susanna Elfors flera ljuspunkter för tåget, särskilt på kontinenten. Det blir bland annat fler och snabbare tåg mellan Paris och Berlin och nattåget mellan Madrid och Lissabon återupptas efter att ha legat nere sedan pandemin.
– En av de viktigaste nyheterna för svenska tågentusiaster är att Snälltåget kommer att köra ett direkttåg mellan Malmö och Österrike under juli, säger Susanna Elfors.
Ny lag ska underlätta
En annan nyhet är att den nytillträdda EU-kommissionen har lovat att ta fram en lagstiftning för att underlätta tågresandet. Den ska bland annat innehålla krav om ett centralt bokningssystem och bättre konsumenträttigheter kring återbetalningar och ersättningsresor.
Det kommer dessutom bli lättare att åka tåg mellan Sverige och Finland efter att det finska stamnätet har renoverats och elektrifierats samtidigt som flera broar byggts om.
Nedlagd nattågstrafik
Annars är Susanna Elfors inte särskilt imponerad över utvecklingen i Sverige. I vår läggs nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå, Östersund, Åre och Duved ned. SJ, som kört sträckan under många år, motiverar beslutet med att den är olönsam.
Det här kan hända på fler platser, tror Susanna Elfors.
– Det finns en oro kring om nattågen från Sverige till Hamburg och Berlin får vara kvar. På sikt behöver nattågen statligt stöd om de ska fortsätta rulla. Många passagerare är också allmänt missnöjda över förseningar och dåliga upphandlingar, säger hon.
Sträckor att se fram emot 2025
Här är nyheterna som gör tågresandet i Europa både snabbare och enklare.
Nattåg Sverige-Österrike
I sommar kör Snälltåget direkt från Malmö till Österrike via bland annat Köpenhamn, Odense, Kolding, Hamburg och München. Nattåget avgår från Malmö samtliga fredagar under juli på eftermiddagen och ankommer i Innsbruck lördag vid lunchtid. Åt andra hållet avgår tåget alla lördagar i juli med ankomst på söndagen.
Nya tåg Köpenhamn – Hamburg
Under sommaren introduceras nya tåg mellan Köpenhamn och Hamburg. Tågen har beställs av den spanska tågleverantören Talgo. AC, bistro, plats för cyklar, barnvagnar och laddning för elcyklar utlovas.
Nattåg Bryssel – Alperna
I februari lanserar det belgisk-nederländska nattågskooperativet European sleeper nya sträckor mellan Belgien och de österrikiska Alperna med slutdestination Venedig. Sträckan kommer att trafikeras två gånger i veckan fram till slutet av mars. Tåget startar i Bryssel och stannar i Antwerpen, Rotterdam, Utrecht, Köln, München, Innsbruck, Bolzano och Verona.
Nytt direkttåg Berlin – Paris
Sedan december går ett nytt höghastighetståg dagligen mellan Paris och Berlin. Tåget går dagtid och tar åtta timmar. Tidigare har resan tagit strax över tio timmar dagtid och 13 timmar med ÖBB:s nattåg, Nightjet, som avgår tre dagar i veckan.
Nattåg Madrid–Lissabon
Under pandemin lades nattågen mellan Frankrike, Spanien och Portugal ned. Till våren ser trafiken ut att återupptas efter förhandlingar mellan den portugisiska och spanska regeringen. Först ut blir nattågsförbindelsen mellan Madrid och Lissabon.
Nya nattågsvagnar Österrike – Holland
Det österrikiska tågbolaget ÖBB lanserar fler nattågsvagnar av modellen “Nightjet new generation,” som utlovar bättre sömn och framförallt fler singelbäddskupéer för resenärer som inte villl dela kupé med främlingar. Det finns även rullstolsanpassade bäddar och sängarna är placerade på längden, till glädje för åksjuka resenärer. Vagnarna trafikerar idag sträckor i Tyskland, Österrike och Italien, och kommer under 2025 att börja även gå mellan Amsterdam, Innsbruck och Wien.
Nya billigare direktavgångar Paris – Bryssel
Nya direktavgångar mellan Paris och Bryssel startade i december förra året, med tre avgångar i vardera riktning dagligen. Restiden är längre – tre timmar istället för en timme och 23 minuter med Eurostar – men betydligt billigare, med biljetter från tio euro för vuxna och fem euro för barn.
Direkttåg Amsterdam – München
Ett nytt dagligt direkttåg mellan Amsterdam och München startar i år. Restiden beräknas till sju timmar.
Direkttåg Barcelona – Toulouse
Från och med i sommar kommer det att gå tåg dagligen mellan Barcelona och Toulouse i södra Frankrike.
Nya avgångar Prag – Gdynia
Sedan i december går det fyra avgångar dagligen mellan Tjeckiens huvudstad Prag och den polska hamnstaden Gdynia. Resan tar nio timmar och går via städer som Wrocław, Poznań, Bydgoszcz och Gdańsk.
Kortare restider i Serbien
I Serbien har järnvägen genomgått stora upprustningar som förkortar sträckan mellan städerna Novi Sad och Subotica till 40 minuter, från 4 timmar. Även sträckan Belgrad – Subotica återupptas och kommer att ta en timme och en kvart.
Källor: Snälltåget, Interrail, Nightjet, Radio Prague International, Tågbloggen The man in Seat 61
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.