ETC Göteborg
730 liter olja pumpades nyligen upp från vraket Thetis som ligger på havets botten utanför Kungshamn. Det var första gången som Havs- och vattenmyndigheten testade en ny metod för att sanera miljöfarliga vrak.Emanuel Videla
Text
Thetis sjönk 1985 med 22 kubikmeter dieselolja och mindre mängder olja och smörjolja. Thetis är ett av det 30-tal vrak som bedöms som mest, och akut, miljöfarliga längs Sveriges kuster och som myndigheterna vill sanera. Totalt skjuter regeringen till 250 miljoner kronor för vraksanering. När Thetis sanerades borrades ett hål i vrakets skrov innan den kvarvarande oljan sedan pumpades ut och skickades till destruering – det tomma vraket lämnas sedan kvar. Metoden som testades användes för första gången. Förutom Thetis finns ytterligare fyra akut miljöfarliga vrak längs Västkusten. I hela Sverige har Sjöfartsverket klassat 3 000 vrak som möjligt miljöfarliga, 300 som miljöfarliga och av dem är alltså 30 klassade som akut miljöfarliga.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC Göteborg!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Emanuel Videla
Text