Några månader senare träffades hela gänget igen när tankesmedjan International crisis group möttes i New York. Trion Bildt, Thorning-Schmidt och Bonino är ledamöter även i den styrelsen.
Globalt ambulerande syjunta
Carl Bildt representerar inte längre Sveriges regering men fortsätter ändå att göra det han alltid har gjort: flyger utomlands och toppfikar. Vår förre utrikesministers nya liv liknar utifrån en globalt ambulerande syjunta för pensionerade toppolitiker, före detta Natochefer och avdankade oljebolagsledare. Inom utrikespolitiken talar man om performativa uttalanden, ”göra något genom att säga någonting”.
När Bildt bloggar från utländska flygplatslounger om viktiga möten ger han intrycket av fortsatt makt och inflytande över världspolitiken. Det handlar om att ”act the part” även om han i själva verket bara är en affärsresande kostym med en exklusiv vänlista på Facebook. När publiken sviker och karriären är slut är det många toppidrottare som tar till flaskan. Carl Bildt boardar istället ännu ett plan till Abu Dhabi.
Jaktplan i formation
I ett av 2017 års sista Twitterinlägg lägger Bildt entusiastiskt upp en bild på 15 svenska jaktplan i formation av en julgran över centrala Stockholm.
Det är lätt att se honom, klistrad vid fönsterrutan med mobilen i högsta hugg, andäktigt lyssnande till jetmotorernas vrål som ekar över staden. Detta passionerade intresse för flygplan grundlades tidigt då den unge Carl hängde vid flygflottiljens landningsbana i Halmstad. Han har idag en favoritplats på British Airways 747:or – ”säte 16J”, enligt tidningen Filter. Som pensionär har Bildt verkligen fått möjlighet att nörda ner sig i sitt flygintresse.
En genomgång av hans uppdateringar på Twitter och på bloggen ”Alla dessa dagar” visar att han flög 133 gånger under 2017. Det är drygt en flygresa var tredje dag till 25 länder i tre världsdelar. Han tycks alltid vara på väg till något fjärran möte för ”intressanta samtal om Gulfen” eller ”givande diskussioner om Indien”.
Nära band till flygvapnet
Bildt sitter även i styrelsen för den militärinriktade tankesmedjan Rand corporation som härstammar från flygplanstillverkaren Douglas och har nära band till amerikanska flygvapnet. När Bildt i november flög över Atlanten för att delta i ett styrelsemöte i Santa Monica i Kalifornien twittrade han förtjust att det var där som flygplansmodellen DC3 föddes och ”över 16 000 i olika versioner har till slut byggts. Många av dem flyger fortfarande”.
Bildts privata bolag, med åtta miljoner i tillgångar, är registrerat på samma adress som pr-byrån Kreab, men är hans rapporterande från olika flygkabiner egentligen förtäckt reklam för flygindustrin? Har den förre utrikesministern sadlat om till influencer som livsstilsbloggar från flygplatslounger om utrikespolitik istället för mode?
Utrikespolitikens Bob Dylan
Själv odlar han gärna myten om sig själv som den inflytelserika världsmedborgaren och får ofta draghjälp av imponerade (manliga) journalister. ”Likt Bob Dylan tycks Carl Bildt vara på en ständig världsturné”, skrev exempelvis Affärsvärlden. Enligt Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg har svenskarna ”drabbats av en sådan masspsykos över att Bildt flyger flygplan till jordens alla hörn, att vi går med på förbrytelser som andra länder aldrig hade accepterat”.
Det är talande att samtidigt som Lundin Oil (numera Lundin Petroleum), där Bildt satt i styrelsen, utreds för grovt folkrättsbrott gör Expressens Niklas Svensson mysreportaget ”Jorden runt på 30 dagar med Carl Bildt” utan att med en enda stavelse nämna klimatfrågan.
Ointresse för klimatet
Under förra året skrev Carl Bildt 2 082 inlägg på Twitter om hundratals olika säkerhetspolitiska frågor. Han varnar för ”risker” i Syrien och är ”bekymrad” över Brexit och Trump men uppvisar ett förbluffande ointresse för klimatfrågan. Kanske hänger det ihop med att han själv är en del av problemet.
Sammanlagt har Bildts resor under 2017 genererat 74,65 ton koldioxidekvivalenter vilket motsvarar 30 resor till Thailand tur och retur. Det skulle kosta honom 29 082 kronor att klimatkompensera för samtliga resor, men om han gjort det är oklart. Han svarar inte på några frågor vare sig via mejl eller Twitter.
2017 var ett av de tre varmaste år som någonsin uppmätts med extrema väderhändelser som skogsbränder, orkaner och torka. Till och med World Economic Forum i Davos listade klimatförändringar som en av de största globala säkerhetsriskerna.
Men trots att Bildt deltog i Davosforumet verkar debatten helt ha gått honom förbi. Det ska sägas att han flög över till Kanada i november där han bland annat deltog i ett panelsamtal om klimatfrågan men av 2 082 inlägg på Twitter under förra året nämnde endast nio stycken klimatet. Däremot twittrade Bildt 161 gånger om sina flygresor. Inte ens när han besökte en flygmässa i Paris nämnde han något om industrins miljöpåverkan. Däremot prisade han Boeings nya ”högteknologiska” flygplansmodeller.
Medium size dog
Som utrikesminister hade Bildt praktiska och framför allt symboliska skäl till att som statsråd träffa andra länders representanter öga mot öga. Men även då flög han så mycket att frånvaron gick ut över hans medarbetare på utrikesdepartementet. När kritiken nådde medierna meddelade Bildts pressekreterare att utrikesministern inte var tillgänglig för intervjuer eftersom han satt på ett flygplan.
Enligt de hemliga diplomatdokument som publicerades av Wikileaks år 2010 har Bildt en önskan att ”operera på hög nivå” och beskrivs som en ”medium size dog with big dog attitude”. USA:s dåvarande president George W Bush råddes att låtsas vara imponerad av Bildts tidigare internationella uppdrag för att ”hålla honom på gott humör”.
Av Bildts uppdateringar i sociala medier att döma finns det inget som gör honom så glad som att kliva ombord ett Boeingflygplan som blänker i morgonsolen och sedan stiga upp i himlen. Destinationen spelar mindre roll så länge han är på väg.