– Jag har tyckt att de har varit seriösa i sina investeringar, med ett miljöfokus och utan att spekulera. Jag har nästan två miljoner kronor där idag, berättar han.
”Som en markering”
Men sedan det stod klart att bolaget nu har investerat 5,5 miljarder i Volvo Cars tänker han flytta sina pensionspengar. Och han uppmanar andra att göra detsamma.
– Jag tycker att det är för jävligt att de köper Volvo Cars, det minst elbilsvänliga företaget. Och att de investerar så mycket pengar. Jag anser att det är oförsvarligt och tänker flytta mina pengar från AMF som en markering, säger Jan Pettersson.
Miljardinvesteringen innebär att AMF nu blir bolagets största svenska minoritetsägare, med motsvarande drygt tre procent av det totala antalet aktier i bolaget.
Men överlägset största ägare är alltjämt kinesiska familjeföretaget Geely Holding, via skatteparadis på Caymanöarna och Brittiska Jungfruöarna. Grundaren Li Shufu äger efter nyemissionen 84 procent av Volvo Cars. Kritiker avfärdar därför allt prat om att börsintroduktionen skulle innebära ett ”återtagande” av bolaget till Sverige.
Lever på suv:arna
Enligt uppgift ska de 20 miljarder nyemissionen inbringar satsas på elbilsutveckling. Företaget har satt upp ambitiösa mål för omställning till eldrift. Redan om fyra år ska 50 procent av försäljningen komma från elbilar. Senast 2030 ska företaget vara helt elektriskt. Men hittills har företaget gjort mycket lite för att nå målen. Volvo Cars ligger långt efter andra biltillverkare som Volkswagen, Audi och BMW.
Inte förrän i oktober förra året började företaget tillverka en första helelektrisk bil, modell XC40. Ännu en modell, C40, kom i produktion i oktober i år. Hittills står de rena elbilarna för runt tre procent av försäljningen globalt, långt ifrån de ambitiösa målen. Tvärtom vilar företagets rekordresultat på allt större klimatförstörande suv:ar och laddhybrider.
– Våra pensionspengar borde investeras i långsiktigt hållbara verksamheter, inte i högriskaktier i ett fossilbilsföretag som ligger ohjälpligt efter i elektrifieringen, säger Jan Pettersson, som är elingenjör i botten.
Duckar frågor
Han har kontaktat AMF:s aktiechef Anders Oscarsson för att fråga varför bolaget köper aktier i ett klimatförstörande fossilföretag som Volvo Cars, men han har inte fått svar.
Anders Oscarsson vill inte heller svara på några frågor från Dagens ETC om investeringsbeslutet. Presschefen på AMF, Jens Söderblom, hänvisar till ett pressmeddelande där aktiechefen säger att han tror att det är ”en bra affär för våra sparare”.
– Jag tror även att det är bra för bolaget, börsen och Sverige att Volvo Cars nu är ett noterat bolag. Vi ser fram emot att som aktiva och långsiktiga ägare fortsätta följa ett av Sveriges viktigaste industriföretag, och deras resa mot ökad elektrifiering och automatisering, säger Anders Oscarsson i pressmeddelandet.