Är det möjligt att göra en europeisk storstad helt fri från bilar? Det är förhoppningen i Tysklands näst största stad Hamburg. Om 20 år ska staden vara så väl anpassad efter cyklar och gående att ingen ska behöva ta bilen.
I Hamburg har de pågående klimatförändringarna tagits på största allvar. Målet som har satts upp om att staden ska vara bilfri om 20 år är unikt. Nu ska cykel- och gångbanor byggas ut och sammanfogas med befintliga grönområden, som redan idag utgör hela 40 procent av stadens yta. Ett ”grön nätverk” ska länka samman alla stadsdelar och målet är att befolkningen ska kunna ta sig från en sida av staden till den andra, utan att behöva konfronteras med biltrafik. Bland annat ska bilvägar byggas in för att gömmas och för att mer utrymme ska skapas för andra trafikanter. Enligt politikern Jens Kerstan, ledare för Hamburgs gröna parti, är invånarna positiva till planerna och villiga att anpassa sig efter klimatåtgärder.
– Många Hamburg-bor är villiga att ge upp sina bilar, vilket annars är väldigt ovanligt i Tyskland, säger han till tidningen The Guardian.
Tydliga mål
Åsikterna går isär om huruvida målet är möjligt att uppnå eller inte, men enligt transportprofessorn Michael Sivak, vid universitetet i Michigan, är det viktigt att ha tydliga mål för att skapa verklig förändring. I en intervju med BBC jämför han Hamburgs målsättning med den svenska nollvisionen för dödolyckor i trafiken.
– Ingen tror att det kommer bli noll döda i trafiken inom någon snar framtid, men det är bra att ha ett mål att arbeta mot, säger han.
Varann-dag-förbud i Paris
Även i den franska huvudstaden Paris har det tagits drastiska beslut för att minska antalet bilar. Medan Hamburg jobbar med att stimulera för alternativ har Paris infört förbud. Problemen med avgaser och luftföroreningar är massiva och nyligen infördes därför ett varannan-dag-förbud för bilar. Jämna dagar får endast bilar med jämn slutsiffra på registreringsskylten köra och vice versa. Parisbor med körförbud omdirigeras till den temporärt fria kollektivtrafiken och till stadens hyrcyklar och elbilar, taxibilar, bussar och utryckningsfordon. Även bilar med fler än tre passagerare är undantagna från förbudet.
Hur länge systemet blir kvar beror på hur situationen med smog och utsläpp ser ut, beslut tas från dag till dag. Enligt tidningen The Guardian hade hela 3859 personer fått böter för att ha kört med fel siffror på nummerplåten redan den första dagen då systemet infördes. Men de flesta respekterade beslutet och under morgonrusningen var över 40 procent av den vanliga trafiken borta från vägarna.