Nu har regeringens förslag om att halvera flygskatten till årsskiftet varit ute på remiss. Av 35 tillfrågade instanser har 20 svarat och därutöver tillkommer svar från allmänheten och organisationer som är berörda av ämnet.
Förslaget motiveras av regeringen i promemorian med att miljöstyrning genom skatter är onödigt, samt att sänkt flygskatt skulle kunna förbättra Sveriges konkurrenskraft. Konkurrensverket skriver dock i sitt remissvar att de inte har några synpunkter på förslaget.
Men både forskare inom teknik och miljö, och natur- och människorättsorganisationer är starkt kritiska. I ett gemensamt svar från Chalmers, Handelshögskolan i Göteborg och KTH sågar sju forskare (varav flertalet professorer) förslaget med en grundlig och vetenskapsbaserad motivering. Bland annat poängterar de att regeringen beräkning av hur mycket kodioxidutsläppen kommer att öka inte är fullständiga och att ny forskning indikerar att flygskatten till och med har gett större klimatnytta än vad utredningen antog. Sammanfattningen blir att båda motiven för att halvera flygskatten ” vilar på mycket tveksam grund”. Forskarna poängterar att EU:s flygstyrmedel och den tekniska utvecklingen inte räcker för att flygsektorns utsläpp ska minsk i linje med Parismålen och är även kritiska till bristen på faktaunderlag för att konkurrenskraften skulle förbättras genom att ytterligare öka det skatteundantag som flygsektorn redan har idag. ” Vi bedömer tvärtom att det vore relevant att utreda om höjd flygskatt, och sänkta skatter på annat, skulle kunna bidra till ökad sysselsättning”, skriver de.
Naturskyddsföreningen och WWF menar också att flygskatten bör höjas och omformas för att få en mer styrande effekt. Naturskyddsföreningen ” avråder bestämt ” från förslaget eftersom en prissänkning kommer att öka flygresandet, flygets utsläpp och övriga miljöpåverkan. ” Vi rekommenderar också regeringen att uppdatera regelverket så att flygskatt fortsättningsvis betalas av allt passagerarflyg och privatflyg och inte som idag enbart av flyg med fler än tio passagerare.”
WWF förordar att intäkterna från flygskatten går till höjda anslag för klimatomställning av transportsystemet. ” Exempelvis utbyggnad av järnväg och satsningar i kommunikation för landsbygd och glesbygd. ”
Rättvise-organisationen Oxfam tillhör inte regeringens remissinstanser , men har ändå skickat in ett remissvar som ETC tagit del av. De poängterar att förslaget bara gynnar de rika som redan står för merparten av koldioxidutsläppen vilket främst drabbar de fattigaste i världen, genom klimatkatastrofer.
”Detta förslag innebär att regeringen aktivt vill öka utsläppen, stödja en bransch som redan är lågt beskattad och underlätta rikas överkonsumtion. Det är en allvarlig och stor felprioritering under denna tid av klimatkris och ökad ekonomisk ojämlikhet ” , skriver Oxfam Sverige.