Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Greenwashing ökar kraftigt i Sverige: ”Inte acceptabelt”

Konsumentverket har undersökt vilka miljöargument företag använder, samt hur ofta och på vilket sätt de används. 
Konsumentverket har undersökt vilka miljöargument företag använder, samt hur ofta och på vilket sätt de används.  Bild: Bild: Öayvind Lund

Dagens ETC

Gröna och illa underbyggda säljbudskap blir allt vanligare i företagens marknadsföring enligt en ny rapport från Konsumentverket. På vilket sätt produkterna är hållbara är ofta svårt att avgöra för konsumenterna.

För andra gången har Konsumentverket låtit undersöka vilka miljöargument företag använder, samt hur ofta och på vilket sätt de används. Mycket är sig likt sedan den första kartläggningen genomfördes 2015. Det är fortfarande elbranschen som använder mest miljö­argument i sin marknadsföring, och begrepp som hållbar, hållbarhet, miljö och klimat är vanligast. Däremot har andelen miljöargument ökat kraftigt och allt fler branscher vill idag framstå som ”gröna”.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser