Varför anmäler ni flygbolagen?
– Vi tycker att greenwashing är ett växande problem, en farsot rentav, som blir större och då måste man slå på bromsen och markera. Flyget är en av de största klimatbovarna och ett av de mest stötande exemplen. Man kan inte påstå att man är hållbar, möjligen att man jobbar för att bli mera hållbar. Så vi har anmält 17 av de största europeiska flygbolagen till CPC, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter, nu. Det är alla från SAS och Norwegian till Ryan Air, Lufthansa, KLM och Air France. Det finns ingen konsumtion som är koldioxidneutral. Uttrycket borde förbjudas. Vi tycker det är stötande, oärligt och oacceptabelt. Vi har fokuserat på greenwashingen här, men det gäller även den omstridda klimatkompensationen, där effekten dessutom kommer först efter 20 eller 50 år, och då det är för sent. Och så en tredje sak vi är kritiska mot gäller flygbränslet, där det ju är väldigt långt kvar.
Vad borde flygbolagen säga istället, tycker du?
– De skulle kunna säga ungefär såhär: Vi arbetar så mycket vi bara kan med att göra flyget lite mindre miljöskadligt. Det är ju mycket ärligare i så fall. Om de nu gör det alltså. Sen om man ska stödja olika projekt så ska man inte kalla det för kompensation utan donation. Att försöka neutralisera skadeverkningar är falskt.
Hur tror du det kommer att gå?
– Jag hoppas vi får mycket uppmärksamhet och att det tas om hand. Att det blir nån slags markering och påföljd från myndighetssidan. Och att vi kan få till något liknande som domen mot Arla när de förbjöds använda sin netto noll-reklam för mjölk. Att det här kan bli ytterligare ett praxis-fall.