Att erbjuda bilister att prova på att åka kollektivtrafik utan kostnad har testats i andra regioner. Det har visat sig vara ett lyckat drag för att få folk att ändra sina resvanor.
– Det här känns som ett av de bättre sätten att få folk att ändra sitt beteende. Får man ett konkret förslag på byte av vanemönster är det lättare att göra en förändring, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd och ordförande i nämnden för samhällsbyggnad i region Örebro län.
Han berättar att man sedan tidigare vet att de arbetspendlare som byter till kollektivtrafik dessutom ofta blir trogna kunder.
Öka det kollektiva resandet
För att nå sina energi- och klimatmål behöver Region Örebro län få många bilister att välja att byta till kollektivtrafiken.
– Vi gör 615 000 resor under ett vardagsdygn i Örebro län. Enligt den undersökning som vi gjort om resvanor uppskattar bilresenärerna själva att de skulle kunna ersätta nästan en fjärdedel av bilresorna med kollektivtrafik, berättar Mats Gunnarsson.
Länstrafiken i Örebro kommer att arbeta med prova-på-kampanjer under hela 2018 för att försöka öka det kollektiva resandet. Bland annat kommer alla som flyttar dit under året att få ett erbjudande om att få resa gratis under två veckor i hela länet.
– Varje bilist som ställer bilen minskar utsläppen. Ska vi få en tydlig effekt är det en sänkning med flera procentenheter som behövs. Samtidigt ökar trafiksäkerheten, vi ger kollektivtrafiken bättre beläggning och fler linjer blir kvar. Så när fler ställer bilen bygger vi upp underlaget för en ännu bättre kollektivtrafik och ännu bättre energimål, menar Mats Gunnarsson.
Samtidigt höjer regionen priserna för att åka buss. Är det inte kontraproduktivt att ha projekt som ska få fler att åka när ni samtidigt höjer biljettpriserna?
– Ja, det är lättare att få fler att åka kollektivt om det är billigt. Men vi måste ha ett system som ska fungera för alla. Vi har en ökande äldre befolkning som ger ökade kostnader. Vill vi inte höja skatten, så måste vi låta kollektivtrafiken betala sig själv. Vi har fortfarande billiga resor på korta sträckor men dyrare resor på långa sträckor. Månadskorten har vi inte höjt. Det vill vi att folk ska gå över till. Det snabbar på när folk ska gå på bussen. Det gör också att folk använder bussen mer även på helgerna, säger Mats Gunnarsson.
Måste minska bilresorna
Projektet är en del i ett större arbete för att minska utsläppen i regionen. Transporter står för cirka 40 procent av Örebro läns totala koldioxidutsläpp. Utsläpp som måste minska kraftigt för att regionen ska kunna uppnå sina energi- och klimatmål.
– Bilismen är en ganska stor del för oss att nå klimatmålen. Vi har sänkt utsläppen sedan 1990. I dag är vi nere på 1 700 000 ton. Byte av bränsle är en viktigt bit. Hur vi reser är en annan, säger han.