– Det är så pass bråttom med klimatet, vi kan inte vänta på vinnarbränslet. Ser vi möjligheter så måste vi ta de stegen och våga tro på att vi politiker kan sätta press, sa Rikard Ledin da Rosa (S) då och syftade på att det går att ställa om till biogas med terminalens ledningar.
Nu säger Vänsterpartiet stopp. Centern väljer att inte ta ställning i dagsläget, Socialdemokraterna litar på att deras motsvarigheter på riksnivå fattar ett korrekt beslut.
Tanken är att regeringen ska fatta beslut om Swedegas tillstånd de närmaste veckorna, men enligt regeringskansliet kan det också dröja länge.
”Nuvarande tidsplan är att regeringen kan fatta beslut innan sommaren. Tidsplanen kan dock ändras om nya uppgifter kommer in i ärendet eller om ytterligare handläggning visar sig nödvändig” skriver de i ett mejl till ETC Göteborg.
Medan ansökan har väntat på att energiministern, tidigare Ibrahim Baylan och nu Anders Ygeman, ska plocka upp den har det politiska styret i Göteborg ändrats: Demokraterna är ny aktör, samtidigt som vänsterblocket delats och fått lämna över styret till höger.
MP: Nej
Karin Pleijel
”Jag hoppas de fattar beslutet att de inte ökar fossilgasinströmningen i landet genom att koppla det till vårt befintliga gasnät. Jag tycker det är viktigt om vi ska nå Parisavtalet, då måste vi göra oss av med allt fossilt, eller minska i den mån det är möjligt, absolut inte öka tillgången till användningen av fossila bränslen, där naturgas är ett av dem.”
SD: Nej
Jörgen Fogelklou
”Skall vi följa ”Göteborgs stads klimatstrategiers program ”som säger att 2030 är Gbg fossilfritt så skall man naturligtvis inte bygga en pipeline med fossilgas. Dessutom är det osäkert varifrån denna gas i framtiden kommer komma ifrån. Att bli beroende av rysk gas är ingenting vi önskar.”
V: Nej
Grith Fjeldmose
”Om man tillåter det här så finns det möjlighet att koppla den till nätet och på det sättet bygga en infrastruktur som sedan gör det svårare att skapa incitament för det fossilfria. Det har vuxit fram ett motstånd det senaste året, vi har kommit upp i termer som klimatnödläge, som gör att nu har allt kommit i ett skarpare ljus.”
S: Ja
Viktoria Tryggvadottir Rolka
”Flytande naturgas är allt annat än optimal, men det är mycket bättre än den tjockolja som många fartyg idag släpper ut i våra hav. Samtidigt vill jag vara tydlig med att detta inte är en långsiktig lösning. Göteborg ska bli fossilfritt, och då behöver även naturgasen ersättas på sikt. Vi hoppas på ett ja, men enbart under förutsättning att man påskyndar omställningen till biogas. Detta kommer vi fortsätta att driva på för gentemot regeringen. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.”
C: -
Naod Habtemichael
”Ärenden om LNG-terminalen var uppe i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen innan Centerpartiet satt där. Därför har vi inte heller varit insatta i detaljerna i de handlingar och tjänsteutlåtanden som förekommit i ärendet, utan just nu får vi avvakta och se vad regeringen kommer fram till. Blir det så att terminalen ska byggas, får vi titta på hur kommunen kan underlätta och stimulera en övergång till att terminalen ska använda biogas istället för fossilgas.”
L: Nej
Axel Darvik
”Jag hoppas att terminalen inte kommer anslutas till stamnätet, så vi istället kan få en satsning på fossilfria bränslen. Min övertygelse har stärkts när jag pratat med aktörer inom rederibranschen. Framtiden är inte LNG.”
Fi: Nej
Martin Jordö
”Fi vill se ett totalstopp för LNG-terminalen i Göteborgs hamn. Det innebär att vi vill att regeringen avslår både tillstånd att hantera LNG i hamnterminalen, och tillstånd att koppla den till det svenska gasnätet för import. Det skulle stoppa själva bygget, och inte bara importen.”
M: Ja
Axel Josefson
”Vi förväntar oss att regeringen säger ja till ansökan. När frågan behandlades i fullmäktige 2017 var vi för en etablering av terminalen.”
Demokraterna: Ja
Peter Danielsson
”Eftersom det inte finns några rimliga alternativ för sjöfarten inom en överskådlig framtid, tyvärr, så är LNG ett bättre bränsle än bunkerolja. Framförallt när det gäller de här reglerade utsläppen svavel, kväveoxider och partiklar. Sen får man överväga vad som är ett kommande lämpligt bränsle i fartygstrafiken”.