– De här teknikutvecklingsbolagen söker ständigt efter nya inkomstkällor. Att oljeindustrin så tillvida passar dem perfekt är inte alls speciellt överraskande, eftersom den har laggat vad avser den digitala teknikutvecklingen och automatiseringen av sin verksamhet, säger Brian Merchant när Dagens ETC når honom över telefon, från Los Angeles.
Aggressiv affärsplan
Det som däremot är överraskande – och dessutom upprörande – anser han är att dessa gigantiska digitala techutvecklare väljer att hjälpa oljeindustrin med att pumpa upp så stora mängder olja ur marken, så kostnadseffektivt och snabbt som möjligt. Detta trots att de marknadsför sig som framtidens gröna näring, som ska rädda planeten.
– De inriktar sig väldigt aggressivt mot just denna marknad, och i realiteten innebär det att de tillhandahåller tekniklösningar åt oljebolagen för att de ska kunna få upp mer olja ur marken, på ett effektivare sätt, än vad de annars skulle vara förmögna till.
Skandalen består med andra ord i att bolag som Google och Microsoft bidrar till att påskynda klimatkrisen, trots att de gjort officiella uttalanden om att mer måste göras för att förhindra densamma, konstaterar Brian Merchant.
– De ägnar sig åt en fantastisk dubbelmoral.
”Vrida klockan tillbaka”
Än mer iögonfallande än att de stora digitala techutvecklarna ägnar sig åt dubbelmoral, är kanske att de lägger ned så mycket resurser i utvecklingen av fossilindustrin – som enligt de allra flesta bedömare erbjuder dåtidens energilösning.
– Det är den reaktion jag framförallt har fått från forskaretablissemanget. Att den här digitala teknikutvecklingsbranschen i så mångt och mycket framhäver sig som framtiden, samtidigt som den satsar sina resurser på att vrida klockan tillbaka – det förvånade dem, säger Brian Merchant.
Finns i alla branscher
Den svenska teknikjournalisten Mats Lewan är mindre överraskad över de digitala tech-utvecklarnas satsningar på fossilindustrin.
– Jag är inte ett dugg överraskad faktiskt, även om det så klart ändå är beklagansvärt.
De digitala utvecklingsmetoder som Brian Merchant tar upp som exempel i sin granskande artikel i Gizmodo, menar Mats Lewan idag är så pass allmänt etablerade, att de är svåra att neka en specifik bransch (i detta fall oljeindustrin).
– Jag tror kanske inte att gemene man är medveten om det, men AI och automatiseringslösningar är idag lika allmängiltigt som elektricitet inom industrin. Därmed är det inget konstigt med att alla företag använder sig av dessa metoder.
”Så pass cyniskt”
Därmed inte sagt att techutvecklare som Google och Microsoft inte borde ha en högre svansföring och våga säga ifrån, när det kommer till företag som ägnar sig åt att skada planeten, resonerar Mats Lewan.
– Framförallt när det gäller att aktivt delta och göra utvecklingsinsatser, eller att ställa upp på konferenser. Förmodligen ser de det som att: ”Om inte vi gör det, så gör någon annan det istället.. Sedan är det väl också så pass cyniskt att affärer och profit går före etik. Det är väl där någonstans grundproblematiken ligger, avslutar Mats Lewan.