I början av juli skadades 30 passagerare på ett flyg mellan Madrid och Montevideo som drabbades av kraftig turbulens. Planet fick nödlanda i Natal i nordöstra Brasilien, där det möttes av ambulanser som fick ta flera passagerare till sjukhus. Patienterna, som hade slagit i sina huvuden under turbulensen, fick skallskador och skärsår i ansiktet enligt uppgifter till BBC.
I slutet av maj förekom en än allvarligare olycka, där en 73-årig man dog och flera skadades under en flygning mellan London och Singapore. Flygplanet hamnade i kraftig turbulens över Myanmar och Indiska oceanen och dök 2000 meter på enbart tre minuter. Passagerare och besättning kastades runt i kabinen och många flög upp i taket. Den 73-åriga brittiska passageraren dog av en misstänkt hjärtattack och över 100 personer fördes till sjukhus i Bangkok, där planet fick nödlanda. Passagerarna fick bland annat hjärn-, rygg- samt ben- och muskelskador.
Passageraren Ali Bukhari sa till BBC att flygplanet gick in i ”fritt fall”:
– Det var skrämmande. Det var precis som att åka nerför en vertikal berg-och-dalbana.
Jetströmmarna blir kraftigare
Forskning visar att flygturbulensen ökat de senaste 40 åren och att det hänger ihop med den globala upphettningen. Enligt en studie från University of Reading har extrem klarluftsturbulens (se fakta) ökat med 55 procent sedan 1979 vid en mätpunkt över Nordatlanten – en av världens mest trafikerade flygrutter.
– Kopplingen mellan ökad turbulens och klimatförändringar är mycket tydlig, säger Paul Williams, atmosfärsforskare vid University of Reading och medförfattare till studien, till Dagens ETC.
Han förklarar att varmare luft orsakade av koldioxidutsläpp gör att vinden i jetströmmarna blir kraftigare och på så vis förstärker klarluftsturbulensen i Nordatlanten och globalt.
Behövs bättre prognoser
Mest har turbulensen ökat i USA och Nordatlanten, men även andra trafikerade flygrutter över Europa, Mellanöstern och Sydatlanten har drabbats. I samband med olyckan i början av juli skrev journalisten Magda Gad, som gör många flygresor i jobbet varje år, på plattformen X att hon märkt att turbulensen blivit värre: ”Jag har själv upplevt mycket ovanlig turbulens i plan det senaste året och flyger därför nu alltid med säkerhetsbältet på hela tiden. Det är väldigt farligt när det blir kraftig turbulens och man riskerar kastas upp och runt och slå i huvudet.”
De som skadades värst under flygningen mellan London och Singapore var de som inte var fastspända. Sedan olyckan har flygbolaget Singapore Airlines skärpt sina regler kring bälten, enligt tidningen The Guardian.
Även Paul Williams framhäver vikten av att använda säkerhetsbälte.
– Det innebär att passagerare är så säkra som möjligt, även när de flyger genom mer turbulent atmosfär i framtiden. Det är också viktigt att komma ihåg att skador orsakade av turbulens är ovanliga, och dödsfall än ovanligare.
Paul Williams anser att flygsektorn behöver investera i bättre turbulensprognoser och detekteringssystem så att piloter kan förutse och undvika kraftig luft som resulterar i ojämna flygningar.
– Det kommer inte bara se till att passagerarna är säkra, utan det kommer också att innebära mindre slitage på flygplanet och minskade kostnader för flygbolagen, säger han.