Regeringen har beslutat att Trafikverket ska genomföra en direktupphandling för att komma igång med nattågstrafik till kontinenten. Senast den 1 augusti 2022 ska nattåg varje dygn ta resenärer från Stockholm och Malmö till Hamburg och Bryssel, enligt beslutet, och regeringen kommer att skjuta till 400 miljoner kronor till satsningen. Rolf Lindahl, som är kampanjledare inom klimatenergi hos Greenpeace, är glad för beskedet.
– Det här är jättebra jobbat av regeringen och det är mycket välkommet att vi äntligen får igång det här, säger han.
Rolf Lindahl tycker att det är på tiden att satsa på nattåg, som under åren allt mer avvecklats i Europa.
– Det är oerhört olyckligt att nattågen försvunnit, det har skötts dåligt av politiker under åren, så det är bra att de tar sig i kragen och får till ett system så att vi kan resa med tåg till kontinenten.
Ska vara igång om två år
Planen är att initiativet ska leda till att nattågen rullar som de ska inom två år.
– Nu förväntar vi oss att det är klart senast 2022, och förhoppningen är att det tillkommer ytterligare destinationer, säger Rolf Lindahl.
Vidare säger han att frågan måste prioriteras ytterligare. Han vill se regeringen lyfta frågan till EU-nivå, se satsningar på bättre tåg och samtidigt en större omställning av Europas energisystem med tåg drivna av förnybar el i alla EU:s länder.
– Vi behöver snabbt minska utsläppen och ställa om från ett klimatskadligt resande med flyg, till tågtrafik. Det borde funnits på plats redan idag, så det är angeläget att det kommer på plats så snart som möjligt. Vi behöver stöpa om resandet inom Europa så att tågen inte bara blir det vanligaste alternativet utan det enda alternativet i förhållande till flyg, säger han.
Smidigare bokningssystem
Utöver investeringar i nattågen ska också höghastighetsjärnvägar och smidigare bokningssystem tas fram. I Sverige finns i dag ungefär 100 nattåg, varav de flesta redan används. Enligt DN, som var först att rapportera om regeringens beslut, kommer nya tåg att utvecklas och moderniseras för att göra tågresan till ett mål i sig, något som infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) tror kan ge tågen en ljusare framtid.
– Mellan Amsterdam och Wien har det till exempel funnits nattåg med jazzorkestrar som spelar. När man vill minska sitt klimatavtryck så är det inte tiden som är det viktigaste utan upplevelsen. Jag tror detta kommer bli omstarten för nattågen i Europa, säger han till tidningen.
Idag är det möjligt att resa med Snälltåget till Berlin vissa tider, men inte hela säsongen.