I den pågående reklamkampanjen för Preem är budskapet att Sverige kan drabbas av kris och kollaps om vi får slut på drivmedel. Det här måste ses som ett försök att störa prövningen av företagets planerade utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil, anser Andreas Gustavsson, som i flera artiklar har kritiserat dels kampanjen som sådan, dels att statliga Energimyndigheten väljer att medverka.
– Energimyndigheten bidrar till att stärka företagets budskap, säger Josia Hort, jurist på Naturskyddsföreningen.
– De deltar i en kampanj som riktar sig mot en pågående domstolsprövning gällande raffinaderiet.
Problem med ”inramningen”
Energimyndigheten har i Dagens ETC tillbakavisat kritiken med att det ligger i själva uppdraget att informera så många som möjligt, genom så många kanaler som möjligt.
Förra veckan lämnade Gustavsson in en JO-anmälan gällande hur myndigheten handskats med Preem-kampanjen.
”Det handlar om att myndigheten verkar oförmögen att kunna skilja mellan att sakligt informera allmänheten och att legitimera ett fossilbolag som vill tvinga igenom en investering som står i direkt konflikt med politiskt satta klimatmål. Kort sagt, Energimyndigheten gör reklam för Preem. Det är därmed mina och dina skattepengar som gör reklam för Preem”, skrev Gustavsson i sin ledare förra veckan.
Nu växer kritiken mot myndigheten. Flera andra medier rapporterar om det här fallet. Och när tidningen Resumé ställer frågor öppnar myndighetens presschef Ola Westberg ändå för viss självkritik:
– Vi hade önskat att vi hade fått lite fylligare information om kontexten. Det är inget problem i sig att det är kommersiellt innehåll. Men det är inramningen som gör att vi kanske hade gjort en annan bedömning om vi hade vetat hur det skulle se ut.
”Vi lyssnar på kritiken”
Preem-kampanjen har publicerats i både Dagens Nyheter och Expressen. ”Ett haveri”, menar Gustavsson. Klas Granström, tillförordnad chefredaktör på Expressen, håller inte med:
– Det är långtifrån ovanligt att vi har annonsbudskap från energibolag och det påverkar inte trovärdigheten i vår klimatjournalistik. Vi granskar och rapporterar ofta om branscher och företeelser som köper annonser hos oss, säger han till tidningen Journalisten.
Peter Wolodarski, chefredaktör Dagens Nyheter:
– Det är inte självklart för oss att ha den här typen av annonsering. Vi lyssnar på kritiken och får fundera på hur vi gör i framtiden, möjligtvis finns det anledning till en ännu striktare policy, säger han till Journalisten.