Eftersom TBT visat sig vara väldigt giftigt och kan påverka djurlivet men också människans hormonsystem är det förbjudet på fritidsbåtar sedan 1989 och sedan 2008 får det inte finnas
på skrov överhuvudtaget. Det är inte bara TBT som finns i bottensedimenten i älven, utan det finns även förhöjda halter av andra ämnen som koppar, bly och kolväten. Men det är TBT som är absolut värst.
– TBT är mycket giftigt och det är därför man har det som normerande. Det behövs så oerhört lite för att det ska påverka miljön. Miljön tål mer av de andra miljögifterna, säger Anna Ledin, miljödirektör på Miljö förvaltningen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– De här sedimenten är inte farliga för göteborgarna där de ligger idag. Däremot så har det effekter på det som lever i vattnet, på musslor och vattenlevande organismer, och det kan ha effekt på fåglar som äter musslor till exempel. TBT har en otrolig effekt på fortplantningsförmågan på många organismer.
Riskerar virvla upp
När dockorna nu är rivna ligger sedimenten blottade och riskerar att virvla upp och sprida det starka miljögiftet i älven och vidare ut i havet. Antingen på grund av en naturlig transport med vattenmassorna eller ett fartyg som kommit för nära området. När älven muddras en gång var fjärde år så tvingas hamnen specialbehandla muddermassorna för att de har så höga halter TBT.
En ansvarsutredning som gjordes för fem år sedan lade skulden för föroreningarna på tre företag: Damen Shiprepair. Celcius AB och Volvo Group Real Estate, VGRE, tidigare AB Götaverken. VGRE tog frivilligt på sig att göra en riskbedömning i området och återkom med en rapport förra sommaren. De menar i sin utredning att spridningsrisken är låg och att åtgärder inte är nödvändiga. De skriver att eventuella risker ”för de människor som idag och/ eller i framtiden utnyttjar Göta älv och havet utanför ovan angivna ändamål och rekreation, ska vara på en lågrisknivå”, precis som riskerna för vattenlevande djur.
Bristfällig utredning
Men Miljöförvaltningen ansåg att utredningen var bristfällig. De saknar information om vilka risker det finns kring giftet om staden i framtiden bedriver varvsverksamhet på samma plats eller vill bygga ut staden med exempelvis kajer och cykel- och gångbroar.
– Den viktigaste invändningen från vår sida är att de inte har tittat på dessa framtida scenarier. Den andra delen handlar om att vi tycker att de har ett svagt underlag när de drar slutsater om att det i dagsläget inte läcker något TBT från området. De säger att vi inte har något problem idag, säger Anna Ledin.
Konkret handlar det sistnämnda om att ta reda på mer om hur sedimenten, alltså materialet på älvbotten, sprider sig i både sötvattnet som kommer från Göta kanal och det saltvatten som tränger upp som en kil från Västerhavet.
– De har inte tittat på hur mycket som transporteras utmed botten uppåt. Sen kan man få turbulens där som drar upp föroreningarna, säger Anna Ledin och tillägger.
– Miljöförvaltningen anser att VGRE underskattar hur mycket TBT det handlar om.
Föreläggande godkänt
VGRE har tagit på sig att fortsätta utredningen, men på sitt senaste möte beslutade också Miljö- och klimatnämnden att godkänna ett föreläggande från förvaltningen om vad företaget måste göra.
– Vi tyckte att förvaltningens förslag var bra och vi hoppas
att det här nu ska gå på räls och att vi får utredningen i den tid vi önskar. Sedan får vi se vilka åtgärder som kan behövas, säger Helena Norin (MP), ordförande i nämnden.
Föreläggandet handlar bland annat om tidsplan för fler provtagningar, risker för att fartyg av misstag ska sprida föroreningarna och hur föroreningarna kan påverka när området utvecklas i framtiden. Helena Norin lägger vikt vid att kommunen nu får vissa tidpunkter fastställda som gör det enklare att överblicka hur de ska hantera problemet.
Området ligger längs Norra Älvstranden som både allianspartier och rödgröna i framtiden väntar sig kommer att utvecklas.
–Vi vet inte vad de här undersökningarna kommer att visa eller hur en sanering skulle se ut, så att det går ju inte att säga att vi tvärsäkert vad vi kommer att ha för verksamhet där. Men det är intentionen med stadsplaneringen just där, att vi vill kunna bygga blandstad. Det är ganska centralt och folk vill gärna bo nära vattnet, säger Helena Norin.
Nämnden enig
Beslutet om att ge VGRE ett föreläggande var enigt i nämnden. Men Moderaterna och Liberalerna har tidigare påpekat att de gärna skulle se att kommunen tittar på hur allt kan skyndas på.
– Det är viktigt att man får bra tempo i detta. Det är farligt där det ligger, det finns risk varje dag att en båt kommer och virvlar upp bottensedimenten. Då får det väldigt negativ påverkan på det marina livet, säger Axel Darvik (L).
De tycker också att kommunen borde se över om det finns något annat sätt att finansiera en eventuell sanering av botten, som exempelvis att söka pengar från Naturvårdsverket eller EU.
– Det är klart att det kostar att sanera och det är klart att det, om man skyndar på det här, kan bli en lite högre kostnad för kommunen. Men det är ändå så att förorenaren ska betala, säger Axel Darvik (L).
Helena Norin (MP) håller med om att det hade kunnat gå fortare i det tidigare skedet, men anser att det i det här läget är dumt att stressa igenom en utredning eller bryta mot rådande regler och söka finansiering på annat håll.
– Vi har tyckt att vi måste gå den här vägen. Det är där den borgerliga sidan kanske har tyckt att vi ska hitta alternativ finansiering. Men vi ser hellre att det är väldigt viktigt att låta förorenaren betala eftersom det är en grundprincip i miljölagstiftningen.
– Det här är en komplicerad typ av utredning och dessutom ska kommunens eget underlag, vad gäller översiktsplaneringen, ut på remiss vid årsskiftet. Vill vi ha ett bra underlag så kan vi inte stressa fram utredningen hur mycket som helst, säger hon och tillägger att båda de politiska sidorna är angelägna om att arbetet måste gå så fort som möjligt.
ETC Göteborg har sökt Volvo Group Real Estate för en kommentar.