Du kan odla under solceller. Gröna tak med solceller ger bättre fuktbindning och mer grönt än de som tvingas ta emot solens strålar helt utan skydd.
Om vi återställer matjord på 25 procent av jordens odlade yta (genom klimatren näring och mikroorganismer) så lagrar vi i princip lika mycket som alla utsläpp människan skapat. Klimatfrågan handlar inte om brist på yta, det handlar om att göra.
Svenska ekobönder kan nu börja odla med blandade grödor så att klimatlagringen i jorden ökar. Havre i en sträng, ärtor i en annan. Det här ökar skördar och gör marken mer kolbindande.
En elbil blir billigare än en fossildriven bil på bara tre år.
Elbilsbatterier kan återvinnas till 98 procent. Metaller och andra ämnen. Men innan dess kan de fungera som lager för el i många decennier, när de väl plockats ur bilarna.
Det finns elbilar som är taxi och som gått över 100 000 mil utan byte av batterier.
Enklaste sättet att skapa ren trafik är att sätta upp trådar på vägarna så alla tunga fordon kan gå på el utan stora batterilager. I städer med spårvagn bör självklart transportbilar få använda den tråden så vi skapar renare trafik.
När Sverige har en miljon elbilar har vi också batterilager på natten som motsvarar 100 000 000 kWh. Det är mer än vi någonsin behöver lagra en kylig vinternatt för alla villor i landet.
Det finns inga rena biobränslen. Allt som bränns i bilar skapar utsläpp här och nu oberoende om hur man försöker kompensera det.
Den största klimatpolitiska insatsen för industrin är att gå över till eldrift så vi kan lägga ner de energislukande raffinaderierna.
Du kan konvertera en vanlig lastbil till eldrift. Allt måste inte byggas nytt.
I Sichuan, Kina, är alla bussar eldrivna. Staden har fler elbussar än hela EU.
Förnybar el lagras enklast i: vattenkraft, pumpat vatten, luft som komprimeras, vätgas och så batterier.