– Det är helt galet. Det är en verksamhet som subventioneras av kommande generationer. De kommer att få stå för kostnaderna för klimatskadorna som detta billiga flygande leder till. Sverige har som land ökat sitt flygande enormt senaste 20–25 åren. Det blir bara billigare. Flyget tar marknadsdelar från tåget, framförallt inom Europa, säger hon.
”Måste bli dyrare”
En flygresa till New York innebär utsläpp på ungefär två ton koldioxid per person – lika mycket som varje svensk maximalt bör orsaka på ett helt år om klimatmålen ska nås. Och nästan 30 gånger mer än vad en tågresa till Berlin genererar. David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen, menar att det måste bli dyrare att flyga.
– Det är absurt att det kostar så lite att flyga, och ett bevis på att flyget är kraftigt subventionerat. Flygskatten är ett bra första steg, men den är långt ifrån tillräcklig. Det kan inte vara så att flyget subventioneras genom att det är momsbefriat och slipper bränsleskatter, energiskatter och koldioxidskatter, säger han.
David Kihlberg menar att vi måste börja flyga mindre för att klimatmålen ska nås. Jonas Åkerman, transportforskare på KTH, håller med om det. Han menar att flygresorna måste minska med åtminstone en tredjedel. Ska det bli möjligt tror också han att det måste kosta mer att flyga.
– Att det är så billigt att flyga idag skulle jag tro är den största orsaken till att flygandet ökar. Ett första steg bör vara att beskatta flyget på samma sätt som vägtrafiken beskattas, säger han.
Den flygskatt som infördes för ett drygt år sedan innebär att varje resa beskattas med mellan 60 och 400 kronor beroende på resans längd. Skulle flyget däremot beskattas som vägtrafiken kommer det istället handla om ökade kostnader på några tusenlappar, menar Jonas Åkerman.
– En resa tur och retur till Thailand skulle få ett påslag på cirka 4 000 kronor, och att flyga till New York skulle bli runt 2 500 kronor dyrare, säger han.
Lågprisbolag pressar priserna
Den som ska boka en flygresa till New York med avresa en månad framåt hittar många alternativ för strax över 2000 kronor på olika resesajter. Att boka en tågresa samma datum till Kiruna eller Berlin blir bara något billigare – plats i sovvagn till Kiruna i mitten av mars kostar till exempel lite drygt 1700 kronor. Tåg med två byten till Berlin kostar ungefär en hundralapp mindre. Men då får man resa dagtid, det går inga nattåg längre. Att det bara kostar några hundralappar mer att flyga över Atlanten menar Jonas Åkerman inte bara beror på att flyget subventioneras, utan också på lågprisbolagens intåg på flygmarknaden.
– De har pressat priserna de senaste decennierna, och det har tvingat även de etablerade att strama åt sina kostnader. Flyget har också en väldigt differentierad prissättning. Dyra affärsresor kompenserar för de billiga biljetterna.
Både Jonas Åkerman och David Kihlberg menar att fler måste välja att resa med tåg istället för flyg. Men för att det ska ske behöver det blir bli lättare att åka tåg.
– Det behövs bättre tåglinjer, och det behöver bli lättare att ta tåget ut i Europa. Idag funkar det, men det är ganska krångligt att boka, och det är ofta många byten. Det tror jag gör att många väljer bort tåget, säger David Kihlberg.
Isabella Lövin menar att regeringen nu ska jobba för just det som David Kihlberg efterlyser.
– Vi har i 73-punktsöverenskommelsen bestämt att upphandla nattåg till Europa. SJ får i uppdrag att göra ett system för att boka tåg i Europa och göra det enklare att köpa biljetter. Vi tillsätter pengar för att SJ ska koordinera informationen från de Europeiska tågbolagen, säger hon.