Det var i mitten av juli som majoriteten av Frankrikes stormarknadskedjor, bland annat Carrefour, Monoprix och Lidl, presenterade sin gemensamma plan för hur de ska spara på energi och på så sätt förbereda sig för de stigande elpriserna. Några av förslagen handlar om att sänka temperaturen till 17 grader samt minska ljusstyrkan i butikerna med 30 procent under öppettider.
”Elräkningarna representerade 30 procent av butikernas nettoutgifter innan den senaste tidens prisökningar. Med tanke på att priserna förväntas fördubblas år 2023 och framåt kommer många företag att försvagas och tvingas höja sina priser. Det är nödvändigt att minska elkostnaden och arbeta tillsammans för att konsumenterna inte ska drabbas för hårt av stigande livsmedelspriser”, skriver branschorganisationen Perifem i ett pressmeddelande.
Om situationen blir kritisk har butikerna ytterligare åtgärder att ta till – som att begränsa öppettiderna, skriver Michel-Edouard Leclerc, vd för butikskedjan E.Leclerc, i ett inlägg på Linkedin.
Åtgärderna ska börja gälla den 15 oktober.
Varning för höga elpriser
Även i Sverige väntas priserna stiga i höst och vinter. En ny prognos från elhandelsbolaget Bixia visar att det pris som konsumenter får betala rent av dubbleras i södra Sverige. Så vad vill de svenska matföretagen göra för att dra sitt strå till stacken?
I ett mejl till Dagens ETC skriver Svensk Dagligvaruhandel att ”våra medlemsföretag har en rad gemensamma åtaganden, inte minst inom hållbarhetsområdet, men inte just inom energi. Det finns dock inget som hindrar att det skulle kunna göras framåt”.
Magnus Törnblom, presschef på Axfood, skriver i sin tur att koncernen sedan många år jobbar med olika energibesparande åtgärder som möjliggjorde en 30-procentig eleffektivisering mellan 2009 och 2020. Nu vill han se politiska åtgärder som bidrar till den gröna omställningen.
”Vi tycker tyvärr att för lite görs på området. Vi är bland annat starkt kritiska till att den skatt som drabbar företag som vill bygga stora solcellsanläggningar fortfarande inte har avskaffats. Det hämmar både utbyggnaden och utvecklingen av solenergi i en tid när vi behöver få fart på utbyggnaden av grön el, och det är obegripligt att de företag som vill investera i stora solcellsanläggningar för eget bruk idag straffas för det,” skriver Magnus Törnblom.
Vill se slopad moms
Vidare vill han se att momsen på hållbarhetsmärkt mat sänks eller slopas helt.
”Det skulle både göra det billigare för alla konsumenter som vill handla och äta mer hållbar mat, öka incitamenten för lantbruket att i ännu högre grad producera hållbar mat, och bidra till att öka tempot i den gröna omställningen för samhället i stort. Vi tror att det är bland annat den här typen av åtgärder som behöver till, både för att göra det billigare för konsumenten och bättre för miljön och klimatet,” skriver han.
Dagens ETC har även sökt Lidl, Gekås samt ICA, som hänvisar till Svensk Dagligvaruhandel.