Nyligen presenterade den franska miljöministern (ministern för grön övergång och hållbar utveckling) Christophe Béchu ett nytt lagförslag som enhälligt röstades igenom i parlamentet. Det handlar om att företag som erbjuder mer än 1000 produkter dagligen tvingas höja sina priser successivt – med upp mot 10 euro (cirka 100 kronor) per plagg fram till 2030. Det är ett sätt att få konsumenterna att välja bort de modeplattformar som lockar med trendiga kläder till extremt låga priser och snabb leveranstid – trots att de ofta skickas från andra sidan jorden och ger upphov till ett stort miljöavtryck.
Flera olika franska miljöorganisationer, som exempelvis Greenpeace, kallar det ett viktigt och historiskt första steg – men ännu långt ifrån tillräckligt.
– Hela modeindustrin måste tänka om, precis som alla industrier men modeindustrin är en av våra mest skadliga, säger franska Greenpeace ordförande Jean-François Julliard till Dagens ETC.
Han anser att lokal reglering av flera internationella marknader är vägen framåt och hoppas att hela EU ska ta efter.
”Groteskt stort utbud”
Uppskattningsvis en halv miljon olika produktsidor på webben och omkring 7000 nya produkter per dag. Så ser det till exempel ut hos kinesiska postorderföretaget Schein som leder märkesligan bland de bolag som sysslar med just “ultra fast fashion”. Ultrasnabbt mode är en affärsmodell som baseras på en jättestor upplaga av varje trend samt extremt snabb leveranstid. Trenderna fångas upp via algoritmer och marknadsförs med AI-genererade bilder. Det är trendkänsligheten och de låga priserna som lockar konsumenter.
– Problemet med de här plattformarna är att deras utbud är groteskt stort och deras produkter kan vara gjorda av 95 procent skadliga plaster, säger Christophe Chénu till dagstidningen Le Figaro och tillägger att lagen också handlar om att bygga upp den lokala modeindustrin.
Rundar kemikalielagar
Snabbmodeföretagen har kunnat runda EU-regler om vilka kemikalier som får användas inom produktionen eftersom plaggen importeras direkt av konsumenten och inte av företag som måste följa EU:s regler.
Produktionen av textilier belastar miljön främst vad gäller resurser, vatten och kemikalier. Den snabba produktionen gör att kvaliteten är låg, vilket leder till ett systematiserat ”slit och släng” samtidigt som de dagliga transporterna över hela världen innebär en stor klimatbelastning. Det har även lyfts kritik mot arbetsförhållandena i fabrikerna som tillverkar kläderna.
Men för företag som Shein har affärerna gått som på räls. De har vuxit i rekordfart på den europeiska och inte minst den franska marknaden det senaste decenniet. Många tror nu att Frankrikes nya lag ska bli ett första hinder för framgångståget, med förhoppningen om att det ska bli ett ledande exempel för andra EU-länder.
Bidrag för reparationer
Frankrike är idag det europeiska land som står för de mest radikala reformerna på den internationella kläd- och skomarknaden. Förra året infördes ett bidrag för de som vill laga eller reparera ett trasigt plagg på mellan 10 och 15 euro (114-170 sek) per plagg. Frankrike är även det enda EU-landet som tillämpat vissa paragrafer i EU-lagen om producenternas utökade ansvar, såsom ansvaret att i detalj redovisa innehållet i förpackningar.
Kinesiska Shein sände i samband med att den franska lagen om ultrasnabbt mode presenterades ut ett pressmeddelande. Där skrev bolaget att den franska regeringen påverkar fransosernas köpkraft då de tvingar dem att köpa dyrare kläder. Företaget hävdar också att dess produktionskedja “upprätthåller alla internationella hållbarhetskrav.”
Bland fransoserna tas lagen överlag emot positivt. 63 procent av dem som deltog i en Ifop-undersökning i samband med att lagen röstades igenom var i princip för, men sade sig vara tveksamma till om framtvingade prisökningar är rätt väg att gå.
– Jag menar, självklart är det bra att man ställer krav på hållbarhet men att lägga sig i prissättning och marknadens dynamik kommer snarare att skada oss här i Frankrike, säger 34-åriga Sandrine Mercier, som själv helst shoppar vintage.
”Måste bli hållbart”
Maria Hamitouche, 22, säger att reglerna kommer slå hårt mot unga.
– Jag är emot lagen. Har du sett priserna här in Frankrike? Den som är modeintresserad har inte råd att handla som det är nu, säger hon.
Paul Bailly, 18, anser däremot att det handlar om att tänka om:
– Jag handlar alltid second hand eller vintage. Ibland händer det att de plagg jag köper där är Shein eller liknande företag, men jag skulle aldrig köpa direkt från dem. Modet måste bli hållbart helt enkelt, säger han.
En av Frankrikes största andrahandssajter för kläder, Vestiaire collective, vägrar numera andrahandsförsäljning av allt snabbmode – inte bara Shein, Temu och dylika märken utan även alla plagg från exempelvis Inditex, H&M och Gap, som betraktas som snabbmodekedjor.
– Det är dags att ställa krav på företagen: ställ om eller gå under, säger Jean-François Julliard från Greenpeace.
Enkät:
Vad tycker du om den nya lagen riktad mot ultra fast fashion?
Handlar du själv av liknande företag?
Shoulah, skohandlare, Paris
– Som skohandlare tycker jag det är bra att dessa bolag regleras, de säljer superbilliga skor som är av usel kvalitet.
– Som konsument händer det dock att jag själv köper från de där sajterna, levnadsomkostnaderna har skjutit i höjden på sistone och man kan inte lägga ansvaret på individen. Om de ska höja sina priser borde vissa andra tvinga sänka sina.
Sandrine Mercier, 34, dekoratris, Paris
– Jag menar, självklart är det bra att man ställer krav på hållbarhet och så men att lägga sig i prissättning och marknadens dynamik kommer snarare att skada oss här i Frankrike. Så jag är emot att staten ska lägga sig i.
– Det händer att jag köper något hos de där kinesiska företagen, men jag köper helst vintage och second hand. Man borde stötta den typen av verksamhet istället för att förbjuda annan.
Maria Hamitouche, 22, student, Paris
– Jag är emot lagen. Har du sett priserna här in Frankrike? Den som är modeintresserad har inte råd att handla som det är nu.
– Ja jag har handlat av dem flera gånger jag tycker inte att det ska ligga på konsumenterna att företagen ska producera hållbart.
Paul Bailly, 18, student, Paris
– Jag handlar alltid i andra hand eller vintage, ibland händer det att de plagg jag köper där är Shein eller så, men jag skulle aldrig köpa direkt från dem. Modet måste bli hållbart helt enkelt.
Hugo Ballesteros-Perez, 23, musiker och Adidashandlare, Paris
– Det är självklart bra och nödvändigt. Något måste göras, det går inte att fortsätta på det här viset. Jag vet inte om du vet hur det funkar i Frankrike, här köper även vi klädföretag in från de där kedjorna så det kommer att drabba fransk modeindustri också, indirekt.
– Nej, jag är noga med vad jag köper och behöver känna på plaggen först.