När regeringen fått kritik för att ni sänker reduktionsplikten har svaret varit att ni ska skynda på elektrifieringen. Nu tar ni bort klimatpremien för den som köper elbil – hur ska ni göra för att nå klimatmålen för 2030?
– Vi gör bedömningen att elbilsförsäljningen kommer att vara stark även utan den subvention som kostat oss sju miljarder, säger Elisabeth Svantesson till Dagens ETC i samband med en pressträff. Enligt finansministern ska satsningar på laddinfrastruktur och utbyggd kärnkraft bidra till minskade utsläpp, även om många av dagens bensin- och dieselbilar kommer rulla på vägarna åtskilliga år framöver och ny kärnkraft knappast är på plats före 2030.
Räcker era åtgärder för att nå utsläppsmålen redan till 2030?
– Vi ska få ner de totala utsläppen. Men vi ska inte göra det på ett miljöpartistiskt sätt, det vill säga lägga ner två kärnkraftsreaktorer, säger Elisabeth Svantesson med syftning på Ringhals 1 och 2 som avvecklades efter beslut av Vattenfall.
Ökar utsläppen
Den enskilt största satsningen i regeringens budget – 6,7 miljarder, vilket alltså är ungefär lika mycket som den slopade klimatbonusen – läggs istället på sänkta skatter på bensin och diesel.
– Ett märkligt beslut som kommer att minska takten i elektrifieringen av transportsektorn, kommenterar Gunnar Lind, medgrundare till organisationen New Weather Sverige.
Jesper Johansson, ordförande för föreningen Gröna Bilister kallar besluten ”helt fel väg att gå”.
– Det kommer att leda till högre utsläpp av koldioxid, och ställa till det för konsumenter och branschen som vill ha långsiktiga spelregler.
Så sent som i måndags kväll konstaterade klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L) att det behövs elbilar för att fasa ut fossilbilar.
– Ytterligare ett av flera oförståeliga uttalanden från den nya klimat- och miljöministern. Hon och regeringen kan inte säga så samtidigt som de tar bort alla morötter som gör det lättare för konsumenter att ställa om, säger Jesper Johansson.
Regeringen har vidare tidigare sagt att man vill höja milersättningen inom ramen för dagens reseavdrag. Därmed slopas det reformerade system där även pendlare i kollektivtrafiken fick ersättning, som riksdagen röstade igenom i juli.
– Ett otroligt dåligt beslut. Alla partier förutom SD var överens om att det nya reseavdraget behövdes och att det skulle ge positiva effekter på ekonomin, klimatet, jämställdheten, jämlikheten och tillgängligheten. Att M, KD och L böjer sig för SD och backar helt i detta är oförlåtligt och kommer att skada hela Sverige under många år, säger Jesper Johansson.
Gunnar Lind konstaterar att det nygamla reseavdraget ensidigt gynnar fossil bilism.
–Det enda sättet att minska transporternas klimatpåverkan och nå klimatmålet för 2030 är minskad trafik. Den här budgeten leder åt motsatt håll, säger han.