Planerna på en snabbare tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm har diskuterats i flera år. Sträckan är en av de hårdast trafikerade flyglinjerna i hela Europa och en vanlig vardag går uppemot 23 direktflyg mellan städerna.
I somras gav den förra regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda förutsättningarna för snabbtåg längs sträckan. Då hade den norska regeringen redan gett samma uppdrag till Jernbanedirektoratet, det norska banverket. I den förstudie som sedan presenterades i oktober uppskattar de två myndigheterna att ett snabbspår mellan Stockholm och Oslo skulle kunna ersätta upp emot en miljon flygresor varje år.
Nej till höghastighetståg
Tidigare i höstas sa den nya regeringen, som då ännu inte hade hunnit tillträda, nej till höghastighetståg och i höstbudgeten har pengar som tidigare gått till järnvägsunderhåll styrts om till vägar. Kritiker anser att den SD-stödda högerregeringen nedprioriterar mer klimatsmarta färdsätt till förmån för bilister och motorvägar. Men när det gäller snabbtågslinjen Stockholm-Oslo tyder det mesta på att projektet fortsätter som planerat. Räddningen kan vara den i sammanhanget viktiga distinktionen mellan snabb- och höghastighetståg. Det vill säga huruvida tågens hastighet är under eller över 250 kilometer i timmen.
– Det finns ingenting som tyder på att det skulle finnas ett mindre intresse för projektet än tidigare. Vi har inte träffat företrädare från den nya sittande regeringen än, men sett till de uttalanden som har gjorts känner vi oss inte oroliga. De har främst varit kopplade till höghastighetstågen, och sträckan Oslo–Stockholm har aldrig varit ett höghastighetsprojekt, säger Jonas Karlsson, vd för bolaget Oslo-Sthlm 2.55.
Bolaget Oslo–Sthlm 2.55 ägs av flera kommuner och regioner längs den planerade järnvägssträckan och målet är att påskynda utbyggnaden av snabbtåget mellan de två nordiska huvudstäderna. Siffrorna i bolagsnamnet syftar till den tid de vill att det ska ta att resa mellan städerna – alltså under tre timmar.
”En bättre idé i grunden”
En majoritet av riksdagspartier har länge ställt sig positiva till en snabbare tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Miljöpartiet har drivit frågan i flera år och i februari lade Moderaterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet fram ett så kallat utskottsinitiativ för att påskynda arbetet kring projektet. I en intervju med SvD förra året sa Moderaternas ledare Ulf Kristersson:
– Jag har full respekt för att det är lång väg till att kalkylerna håller. Det som talar för dem är att man använder så mycket av befintlig sträckning redan och genomför den sortens upprustning som ändå måste göras. Det finns en annan sorts effektivitet och lönsamhetstänk i det här jämfört med till exempel traditionella höghastighetståg. Jag tror att det här är en mycket bättre idé i grunden.
Enligt Transportstyrelsens och Jernbanedirektoratets förstudie skulle en ny järnvägsförbindelse mellan städerna tidigast kunna öppna år 2040.
Fotnot: Dagens ETC har sökt regeringsföreträdare för en kommentar om projektet.