Dagens ETC
Tre av fyra starkt förorenande dieselfordon som identifierades i Dieselgate-skandalen 2015 har fortfarande inte återkallats och fixats. Trots att en enkel åtgärd snabbt skulle få ner utsläppen. ”Bilindustrin har haft fyra år på sig, men har inte ens lyckats leva upp till sina egna löften”, säger Florent Grelier på Transport and Environment.Karin Holmberg
Text
Det är den europeiska miljöorganisationen Transport and Environment som analyserat EU-kommissionens siffror över antalet dieselbilar och lätta diesellastbilar som hittills återkallats och åtgärdats. Siffrorna visar att 33 miljoner dieselfordon med manipulerad mjukvara fortfarande rullar på vägarna i EU med olagligt höga utsläpp, trots att det handlar om den billigaste och enklaste åtgärden – programuppdatering.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Karin Holmberg
Text