Intresset för elektrobränslen växer. Redan 2018 fanns ett 40-tal pilot- och demoanläggningar världen över. Nyligen deklarerade Danmark att en storsatsning på vätgas och elektrobränslen utgör en del av landets gröna omställning efter corona.
Maria Grahn, som forskar om drivmedel på Chalmers tekniska högskola, ser flera orsaker bakom utvecklingen. För det första behövs fossilfria alternativ för tunga transporter. Tillgången på hållbara biobränslen är begränsad och eldrift räcker inte till ännu. Dessutom kan elektrobränslen lösa flera problem, som att lagra energi från varierande, förnybara energikällor. Men framför allt: kostnaden sjunker för var dag som går.
Snart komkurrenskraftiga
– Utöver de underliggande drivkrafterna så drar elektrobränsleaktörerna nytta av scenarier som pekar på framtida lägre elpriser och sjunkande investeringskostnader för den viktigaste komponenten i produktionen – elektrolysörer som gör vätgas av el och vatten, säger Maria Grahn.
Enligt hennes beräkningar kan kostnaden för elektrobränslen inom några få år ligga runt 10–15 kronor per liter bensinekvivalent.
– Det är ungefär samma som för många biodrivmedel idag. Det vill säga med samma skatter och styrmedel som gäller för biodrivmedel kan elektrobränslen vara konkurrenskraftiga inom kort, säger hon.
Tror du att Liquid Wind lyckas?
– De företag och den kompetens de har knutit till sig ger Liquid Wind mycket goda förutsättningar att lyckas, tror hon.