Siffrorna kan jämföras med Sveriges totala fossila utsläpp inom landet som landade på 45,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter år 2022. Större delen, 3,6–6,5 miljoner ton, följer på den sänkta reduktionsplikten som gör att regeringen missar transportmålen för 2030. Reduktionsplikten tvingar företag att blanda biobränslen i fossila drivmedel för att därigenom minska de fossila utsläppen.
Hur stor reell klimatnytta reduktionsplikten kan göra är omtvistat.
Men även bortsett från sänkt reduktionsplikt innebär regeringens budget en ökning av klimatutsläppen.
En av de största utgiftsposterna är sänkt skatt på bensin och diesel. Det är det förslag i budgeten som kan orsaka störst ökning av utsläppen enligt regeringen själv. Det beror på att trafiken väntas öka samtidigt som elektrifieringen bromsar in.
– Att sänka bränsleskatterna, ett av de mest effektiva instrumenten för att minska utsläppen, är något av det mest klimatskadliga regeringen kan göra i det här läget. Särskilt som det finns andra sätt att kompensera hushållen för prisuppgången, säger Roger Hildingsson, som forskar om miljö- och klimatpolitik vid Lunds universitet.
”En katastrof”
Anslagen för klimat och miljö, det som i statsbudgeten kallas utgiftsområde 20, minskar nu för andra året i rad, från cirka 19,6 miljarder kronor till 19,3.
– Dagens budget är en katastrof för klimatet, säger Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi.
Anna-Caren Sätherberg är Socialdemokraternas talesperson för miljö- och klimat. Hon säger till Dagens ETC att "regeringen fortsätter med sin slakt av klimatbudgeten”.
– I en tid då vi slår värmerekord, drabbas av extrema skyfall och översvämningar är det farligt för Sverige att regeringen lägger en budget som ökar utsläppen och missar klimatmålen, säger hon.
Samtidigt kan det vara värt att komma ihåg att S – så snart MP lämnat regeringssamarbetet – i sin vårändringsbudget 2022 föreslog en halvering av miljöanslagen till 2025. Sedan dess har anslagen varit på väg ner.
Tonar ner Sveriges ansvar
Tidöpartierna har sedan start framhållit betydelsen av EU:s
klimatpaket Fit for 55 och tonat ner betydelsen av nationella klimatmål och styrmedel. Men inte heller Sveriges klimatmål inom Fit for 55 ser ut att nås i dagsläget, enligt regeringens prognoser.
– Klimatberäkningen i budgeten visar att de politiska beslut regeringen tar ökar utsläppen markant, på tvärs mot vetenskapen och internationella avtal om att vi måste minska utsläppen snabbt, säger Naghmeh Nasiritousi som forskar om klimatpolitik vid Uppsala universitet.
”Förvillar väljare”
Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall anser att regeringen medvetet förvillar väljare och medier.
– De hävdar att de håller på med omställning till en mer fungerande och effektiv klimatpolitik samtidigt som de vet att deras politik ökar utsläppen, säger hon.
Enligt föreningen äts de små klimatåtgärder som görs upp av åtgärder som kommer att öka utsläppen kraftigt.
– Och jag blev väldigt förvånad över att regeringen minskar anslagen till klimatanpassning, samtidigt som stormen Hans visat hur stort behovet av anpassning är, säger Beatrice Rindevall.
Agnes Hjortsberg, som är aktiv inom klimatrörelsen Fridays For Future, kallar budgeten ”en katastrof”.
– Precis som alla tidigare budgetar. Det är ingen överraskning, men givetvis en besvikelse, säger hon.