Vid årsskiftet kommer andelen förnybara bränslen i diesel och bensin – den så kallade reduktionsplikten – att sänkas till sex procent, från dagens 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin. Det meddelade Tidöpartierna igår, söndag.
”Det kan bli runt 5,50 kronor billigare per liter diesel att tanka redan 2024”, skrev Tidöpartierna på DN Debatt.
Men att priset verkligen sjunker så mycket ifrågasätts av oljejätten Preem.
– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i närheten av av den siffran, säger presschefen Dani Backteg till SvD.
– Det kan bli en bristsituation, framför allt på diesel. Det skulle kunna bli fråga om ransonering, eftersom vi ser en betydande risk att Preem och andra inte kan trygga försörjningen, fortsätter Dani Backteg.
Många faktorer
Oljejätten har investerat stort i teknik för att ta fram biodrivmedel och den sänka reduktionsplikten slår mot företagets intressen. Men bolaget har troligen stöd för sina uttalanden, enligt Thomas Sterner, professor i miljöekonomi vid Göteborgs universitet. Bränslepriser påverkas av en mängd faktorer: Utbud, efterfrågan, regler och världsmarknadsläget, vilket gör att regeringens nya drag riskerar att få liten effekt, säger han till Dagens ETC.
– Så det blir kanske någon eller några kronor lägre.
Näringsminister Ebba Busch (KD) menar att den sänkta reduktionsplikten kommer att gagna barnfamiljer, men Thomas Sterner ser en annan vinnare av regeringens drag.
– Vilket stöd och tacksamhet det måste vara i Kreml för detta, säger forskaren med hänvisning till att efterfrågan på rysk olja nu kommer att öka.