Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Allt fler företag satsar på greenwashing: ”Behövs tuffare tillsyn”

En undersökning av TerraChoice visar att de vanligaste metoderna är bristande bevisföring och vaghet, men även falsk miljömärkning och det bästa av två onda ting är vanligt förekommande.
En undersökning av TerraChoice visar att de vanligaste metoderna är bristande bevisföring och vaghet, men även falsk miljömärkning och det bästa av två onda ting är vanligt förekommande. Bild: Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Dagens ETC

Konsumenter är beredda att betala extra för mer miljövänligt. Därför vill företag ofta framstå som mer miljövänliga än vad de är. Idag har fenomenet greenwashing antagit epidemiska proportioner – och det saknas inte svenska exempel.

Studenten Jay Westervold var i början av 80–talet ute på en forskningsresa när han stannade till på ön Fiji för att surfa. På hotellet Beachcomber Resort fick han syn på en lapp där gästerna ombads att återanvända sina handdukar för att minska påverkan på havet och korallreven. Samtidigt visste Westervold att hotellet byggde fler bungalows utan att ta hänsyn till havsmiljön. Några år senare skrev Jay Westervold en essä om händelsen som innehöll frasen ”it all comes out in the green­wash”. Så myntades begreppet som kom att beteckna hur företag världen över försöker framstå som mer miljövänliga än vad de i själva verket är.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser